Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonB&O slår et slag for miljøvenlige forbruger-værdier: "Game-changer" - FlatpanelsDK

B&O slår et slag for miljøvenlige forbruger-værdier: "Game-changer"

17 Sep 2021 | Per Fanefjord Laursen |

B&O vil med nye strategimål bidrage til at flytte tech-branchen og forbrugere væk fra en brug-og-smid-væk-kultur. Baggrunden er, at mængden af produceret elektronikaffald vokser globalt.

Tech-forældelse er et problem

Bang & Olufsen udruller en ny forretningsmodel, som koncernen håber bliver en game-changer for mærket og for al forbrugerelektronik. Forbrugerne skal ændre deres værdiopfattelse af al den elektronik, de køber. De tanker offentliggjorde Bang & Olufsen under en præsentation i København forleden, hvor Flatpanels deltog. - "Tech-forældelse er et stort problem. Vi skærper nu fokus på langt længere holdbarhed. Det betyder, at produkter gennem årene skal kunne opdateres og ændre udseende, og det kræver samtidig en anden værdiopfattelse blandt forbrugerne," siger B&Os talsperson Mads Kogsgaard Hansen, der bærer titlen Senior Global Product Manager, Classics & Product Circularity. - "Vi ser en game-changer med dette tiltag. At flytte forbrugere væk fra en brug-og-smid-væk-kultur, hvor man udskifter elektronik efter skiftende tendenser, til et tankesæt hvor gamle produkter også er interessante, ligesom man f.eks. kender fra møbelbranchen."

Mads Kogsgaard Hansen

B&Os talsperson Mads Kogsgaard Hansen præsenterer i B&O's butik i Østergade, København. Foto: B&O

Produkter skal leve længere

Baggrunden for Bang & Olufsens strategiske skift er, at mængden af produceret elektronikaffald globalt er 44,4 millioner tons. Det tal forventes at stige til 77,4 millioner tons inden 2030. Bang & Olufsen har de seneste år intensiveret sit fokus på at forlænge levetiden på produkterne for at minimere mængden af elektronikaffald. B&O anerkender, at de som elektronikvirksomhed er en del af problemet. Første skridt var, at B&O i foråret 2021 lancerede Beosound Level; en højttaler med langtidsholdbar teknologi, der er blevet tildelt den globalt anerkendte certificering Cradle to Cradle på bronzeniveau som den første højttaler i verden. - "Certificeringen er et vigtigt skridt i at demonstrere, hvordan hele elektronikindustrien kan arbejde med at forlænge produkters livscyklus samt ændre værdiopfattelsen af elektronikprodukter og dermed bidrage til at reducere elektronikaffald," siger Mads Kogsgaard Hansen. Næste skridt ud af brug-og-smid-væk-kulturen er konceptet Recreated Classics, i første omgang en moderniseret Beogram 4000c pladespiller.

Beosound Level

Beosound Level er første højttaler med Cradle to Cradle Bronze certificering. Foto: B&O

Ingen konkrete planer for skærme

Derefter følger efter planen andre Bang & Olufsen-produkter, men hvilke produkter – og timingen – står ikke klart i skrivende stund. - "Når det gælder B&Os skærme, så produceres de i partnerskab med LG, og især skærme er underlagt en ekstra hurtig udvikling. Som er svær at forudse," siger Mads Kogsgaard Hansen. Det er ikke kun nye produkter, som Bang & Olufsen ønsker at forlænge levetiden på. Tanken bag Beogram 4000: Recreated Classics er, at det er muligt at købe et opgraderingssæt (pris: 5.000 Euro), så de, der ejer en vintage Beogram 4000-serie kan gendanne og renovere produktet, ligesom det vil være muligt at forbinde det til en moderne højttaler. - "Ikke ulig det vi kender fra el-biler, hvor man kan opdatere bilens software efter nogle år," afslutter han.

Beogram 4000

Beogram 4000 kan renoveres som del af Recreated Classics initiativet. Foto: B&O

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Thomson lancerer 100" Google TV til vild startpris i Danmark

01 May 2025 |

Nordflix? Kulturministeren vil skabe nordisk alternativ til Netflix

01 May 2025 |

'Drømme OLED' med blå PHOLED klar til produktion, siger LG Display

01 May 2025 |

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |