Comcast og ViacomCBS lancerer en ny streamingtjeneste, SkyShowtime, der kommer til Danmark i 2022. Det er bl.a. Disneys succes med at samle 'megabrands', som har inspireret konkurrenterne, mener analytiker.
Samling af megabrands
SkyShowtime blev præsenteret tidligere på ugen som et partnerskab mellem Comcast og ViacomCBS, der kombinerer indhold fra Sky, NBCUniversal, Universal Pictures, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures og Nickelodeon.
Streaminganalytiker Claus Bülow Christensen betegner det nye joint venture som en del af den "merger-mania", der præger det amerikanske tv-marked, og som bl.a. også har skabt HBO Max og sidenhen Warner Bros. Discovery. Fusionsmanien er forstærket af den gennemslagskraft, Disney+ har haft, siger han til MediaWatch.
- "Det er et smart træk, at de to store (ViacomCBS og Comcast, red.) slår sig sammen med alle de forskellige underbrands, de har. Det minder om det, Disney+ har gjort, hvor man også har samlet flere megabrands på stribe med Marvel, Pixar, Disney og senest Star i stedet for at skulle til at transformere og udbrede de enkelte brands internationalt," siger Claus Bülow Christensen.
Paramount+ fortsætter ind i 2022
Paramount+ skal integreres i SkyShowtime, men fortsætter sin tilstedeværelse i Norden, indtil SkyShowtime lanceres på et ukendt tidspunkt i 2022.
- "Paramount+ bliver del af SkyShowtime i Norden i 2022, men rebrandes i forlængelse af det nye joint venture med Comcast. Paramount indholdet bevares tilgængeligt, herunder Paramount+ originals produktioner," oplyser Nordisk PR & Communications Director, Max Bellman, ViacomCBS Networks International, til Flatpanels.
Max Bellmann ønsker på nuværende tidspunkt ikke at uddybe en nærmere lanceringsdato i 2022, eller eventuelle planer om nordisk indhold.
- "I Norden fortsætter vi vores investeringer i Paramount+ på fuld blus, indtil vi er klar til at blive transformeret til SkyShowtime," skriver General Manager Nordics, Jesper Dahl, ViacomCBS Networks, på LinkedIn.

SkyShowtime samler Paramount, Showtime, Sky, Universal m.fl.
Streaming-appetit synes umættelig
SkyShowtimes entré i det dansk-nordiske marked udløser næppe chokbølger. Der er formentlig plads til endnu en streamingtjeneste med primært amerikanske serier og film, spår streaminganalytiker Claus Bülow Christensen.
- "Markedet vokser og vokser, og der er umiddelbart ikke noget loft, og det er ganske voldsomt for et dansk mediemarked, at vi allerede nu kan se så stor udbredelse af Disney+ og Netflix," siger Claus Bülow Christensen.
Ifølge seneste tal fra analysevirksomheden Wilke abonnerer omkring halvdelen af de danske husstande på Netflix og omkring en fjerdedel på Disney+.
SkyShowtime er ikke den eneste nye amerikanske spiller, der har meldt sin ankomst i nærmeste fremtid. Også HBO Nordic rebrandes og bliver erstattet af den større og mere omfattende HBO Max.
I en pressemeddelelse lover SkyShowtime abonnenterne en bred vifte af årtiers bedste underholdning, film og originale serier. Streamingtjenestens indhold vil dække alle genrer og kategorier, herunder drama, børn og familie, kendte klassikere, premierefilm, lokale programmer, dokumentarer og meget mere.
Partnerskabet er et joint venture med lige store investeringer og fælles kontrol mellem ViacomCBS og Comcast. Yderligere detaljer om SkyShowtime, herunder abonnementspris, vil blive annonceret på et senere tidspunkt.