Disney har bekræftet, at Black Widow i sine premieredage har omsat for 60 mio. dollars på Disney+ Premier Access og 158 mio. dollars i biografer.
Marvel er tilbage
For første gang har en ny film i Marvel Cinematic Universe haft simultanpremiere på Disney+ og i biografer. Så hvordan gik det?
Selskabet oplyser, at Black Widow har omsat for "en anslået total på over $215 mio. globalt i denne weekend, herunder $80 mio. i indenlandsk biografomsætning, $78 mio. i international biografomsætning og over $60 mio. i Disney+ Premier Access forbrug globalt".
Nogle detaljer, som er værd at fremhæve:
Biografer tager typisk 40-50% af brutto-omsætningen på biografbilletter, hvorimod Premier Access-omsætning går direkte til Disney – kan dog være underlagt Apple, Google og andres regler for in-app køb i visse tilfælde.
Disney har brugt årtier på at opbygge sin biografforretning, men coronavirus holder fortsat nogle biografer lukket og sætter restriktioner. Der findes desuden biografer, herunder danske, som har boykottet Black Widow pga. Disneys nye strategi.
Disney+ Premier Access blev lanceret for kun 10 måneder siden og findes i omkring 50 lande. Appen er begrænset til udvalgte enheder/platforme.

Premier Access koster 179 kr. per film i Danmark, 22 Euro ude i Europa og 30 dollars i USA
Hvad er næste skridt?
Disney mener, at den stærke åbning for Black Widow beviser, at strategien med simultanpremiere er den rette. Selskabet har ikke delt omsætningstal for tidligere Premier Access-udgivelser som Cruella og Raya of den sidste drage.
- "Black Widow’s strong performance this weekend affirms our flexible distribution strategy of making franchise films available in theaters for a true cinematic experience and, as COVID concerns continue globally, providing choice to consumers who prefer to watch at home on Disney+," sagde Kareem Daniel, Chairman, Disney Media and Entertainment Distribution.
Se også: Tema: Biografer vs. streaming
Den kommende Jungle Cruise får ligeledes simultanpremiere på Premier Access og i biografer, men det står ikke klart, hvad der sker med fremtidige Marvel-film.
Selskabet benyttede lejligheden til at fremhæve, at der allerede ligger flere Marvel tv-serier på Disney+. Seerne har foreløbigt "streamet næsten 3 milliarder timers indhold" i Marvel-universet på streamingtjenesten.
- Kilde: Disney