Flatpanels sætter fokus på Netflix’ position i Norden, hvor man er godt i gang med lokal indholdsproduktion. Netflix planlægger ikke prisstigninger og det er for tidligt at blive konkret om 8K.
Norden som testmarked
Netflix havde meget tidligt et godt øje til Norden som et velegnet testmarked. De nordiske lande er små og med udbredt, sikker internetadgang, og derfor var de ideelle testområder før en europæisk entré.
Netflix gjorde sin entré i Norden i efteråret 2012 og var først med stort udbud, velfungerende funktionalitet og relativ lav pris, og fik straks fat i markedet.
Hvor godt fat, Netflix havde i kunderne, var dog dybt fortroligt i mange år.
Blot 2 år senere, i december 2014, estimerede analytikere ifølge Flixfilm.dk, at Netflix havde tiltrukket 2 millioner kunder i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Ved udgangen af 2015 blev det skønnet, at Netflix var oppe på 3,5 millioner kunder på tværs af Norden.
I december 2019 estimerede analyseselskabet Mediavision ifølge Mediawatch, at Netflix havde rundet 4 millioner nordiske kunder. Det sidstnævnte estimat var nok i overkanten.
Den nyeste dugfriske melding fra en talsperson fra Netflix lyder:
- "Ved udgangen af 2021 vil over fire millioner abonnementer i Norden bl.a. have nydt næsten 70 originale nordiske titler," oplyser Netflix' talsperson, som har besvaret en række spørgsmål fra Flatpanels.
De nye nordiske produktioner
Den amerikanske streaminggigant har gradvist skruet op for sine investeringer i lokalt indhold i alle markeder, herunder en strøm af nordiske produktioner.
- "Vi har meget indhold på vej fra Norden, f.eks. Kastanjemanden, Nisser og Loving Adults i Danmark. Sort krabbe Young Royals og The unlikely Murderer i Sverige. I Norge lancerede vi for nylig den anden sæson af Ragnarok, og vi lancerer også Post Mortem senere på året. Den 17. juni er vi klar med vores første originale serie fra Island, Katla," lyder det.
- "Desuden har vi senere på året premiere på Against the Ice, en spillefilm med Nikolaj Coster-Waldau i hovedrollen, instrueret af Peter Flinth og produceret af Baltasar Kormákur," oplyser talspersonen
Der tilføjes, at næsten totredjedele af de globale abonnenter har set en nordisk film eller serie.
Netflix bebudede i 2018 et samarbejde med den kendte danske filmproducent Kim Magnusson, som et led i den dansk/nordiske oprustning. Han har bl.a. produceret De Grønne Slagtere og Blinkende Lygter. Men Netflix i Norden har ikke nyt om det samarbejde.
Netflix har netop frigivet første teaser for Kastanjemanden
Reality voksede mest
Er indholds-mixet på Netflix forskelligt i Norge, Sverige og Danmark?
- "Abonnenterne har forskellige smag over hele verden, også i Norden, så de værdsætter det mangfoldige indhold på Netflix. I 2020 var den nordiske seertendens en søgning mod drama, comedy /stand-up og Kids. Én typisk trend er, at det lokale indhold er populært i hjemlandet. The Rain er til eksempel populær i Danmark, mens det er Ragnarok i Norge og Love & Anarchy i Sverige, der er ekstra populære."
De tre mest sete Netflix-serier Danmark i 2020 var:
1. La Casa de Papel (Papirhuset)
2. Love is Blind
3. Modern Family
Det var programmer i reality-genren, der oplevede den største procentuelle seervækst i Danmark i 2020. Væksten var på 63 % og muligvis delvist drevet af Netflix' egen specielle dokumentar-krimi-serie, Tiger King.
I dag ligger abonnementsprisen (Danmark) mellem DKK 79 til DKK 129 pr. måned. Er der planer for ændringer?
- "Vi har ingen aktuelle planer om prisstigninger," oplyser talspersonen.
Forhenværende produkt-direktør Neil Hunt præsenterer planer for HDR på CES 2015. Foto: Flatpanels
For tidligt at tale om 8K
Netflix var enten først ude eller blandt de første med 4K og HDR på billedsiden og Dolby Atmos på lydsiden. De nye billed- og lydteknologier inkluderes i selskabets dyreste abonnement.
Netflix’ talsperson ønsker ikke i denne omgang at kommentere på, hvorvidt Netflix også vil være frontløber på 8K, som producenterne af TV-skærme gerne vil have skudt i gang.
De første 8K-skærme blev lanceret i 2018.
En nordisk hub
Netflix havde et godt øje til Norden som testmarked. Nu ser Netflix muligheder i at danne en egentlig nordisk hub for at styrke et kreativt og kulturelt samarbejde med de nordiske lande.
Hvornår åbner de planlagte kontorer i Stockholm og i København?
- "Vi er glæder os til åbningen af et nyt nordisk kontor i Stockholm og et mindre satellitkontor i Danmark. Begge kontorer forventes at være fuldt operationelle inden udgangen af 2021," afslutter Netflix.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.