Der blev solgt 595.102 TV-skærme i 2020, hvilket i runde tal var 40% mere end gennemsnittet for perioden 2016-19, viser branchetal fra analysebureauet GfK, som deler nyeste tal med Flatpanels.
TV-salget i 2020
Coronakrisens ankomst var selvsagt drivkraften for det eksplosive salg. Danskerne hamstrede flere skærme til hjemmeunderholdning og arbejde. Især i andet halvår af 2020.

Philip Læborg, GfK
- "TV salget i 2020 var tårnhøjt og fik et ekstra boost fra den store udbetaling af feriepenge i efteråret," siger Client Insight Manager Philip Læborg, GfK, og uddyber:
- "Det var ikke kun TV, der solgte godt, men al hjemmeelektronik, som var nødvendig for at følge 'At home' trenden. Altså, Eat at home, work at home, entertainment at home osv. Vi så også, at salg af computerskærme steg meget, da man skulle anskaffe sig en ekstra skærm til hjemmearbejde."
Retfærdigvis skal det indskydes, at 2020 var et skudår og derfor havde én uge mere.
Læs også: Danskerne køber større TV-skærme: 70"+ rykker på sig
En anden tendens i 2020 var, at de helt store skærme vandt frem. 20.000 husstande fandt plads til en skærm på 70-tommer eller større, hvilket var mere end en fordobling af salget i forhold til 2019.
Næppe samme højder som Corona-år 1
Nu befinder vi os i Corona-år 2, hvor salget næppe kommer helt op på 2020-niveauet. Fra januar til og med april er der solgt 166.538 TV-enheder. April 2021 ligger dermed 13,8% under april 2020.
- "Indtil videre ligger salget af TV under sidste års niveau, hvilket tyder på at 2021 ikke når samme højder som sidste år. Vi indledte jo året med en hård nedlukning, som i høj grad påvirkedesalget," konstaterer Philip Læborg.
GfK forventer ikke, at genåbningen generelt vil booste salget af TV, men sportssommeren kan måske rykke i regnskabet.
- "Vi har siddet hjemme det meste af vinteren. Mon ikke genåbning og sommer betyder, at danskerne vil ud. Men sommerens sportsbegivenheder, som EM fodbold og OL, kan muligvis sætte lidt ekstra gang i salget."
- Kilde: GfK