Fra en til to til fire til seks – og snart endnu flere. Sponsorerede knapper sniger sig ind på vores fjernbetjeninger og inden længe får selv små streamingtjenester egen knap.
Handler om penge
Du har måske allerede Amazon, Netflix eller YouTube printet på din fjernbetjening – måske endda Disney+. Netflix tog første skridt i 2011 da de fik overbevist producenter af Blu-ray-afspillere om at placere en 'one-click' knap på fjernbetjeningen.
Nogle af disse knapper kan være nyttige for forbrugere, som har et abonnement på den pågældende tjeneste, men i sidste ende er det et resultat af en kommerciel aftale mellem streamingtjenesten og hardware-producenten.
- "Brandede knapper som disse har længe været betalt product placement, hvor streamingtjenester betaler omkring 1 dollar per fjernbetjening for at få deres logo tættere på forbrugerens fingerspidser. Efterhånden som streamingtjenester vokser, er disse knapper blevet en del af adskillige torvkrige. Netflix har for eksempel i årevis tvunget enhedsproducenter til at inkludere en logo-knap for at de kan få adgang til selskabets app, ifølge branchens insidere," skriver mediet Protocol.
Hvis disse knapper var skabt i brugerens interesse, så ville de have været fuldt ud konfigurerbare genvejsknapper, ligesom de klassiske 1-9 knapper på fjernbetjeningen. Ved at ændre kanalrækkefølgen har brugeren traditionelt kunnet få en hvilken som helst kanal til at ligge på '1'.

Den amerikanske TV-producent Vizio har 7 sponsor-knapper på sin nye fjernbetjening
Det bliver værre
Knapperne sammenlignes til tider med det 'bloatware', som installeres på forhånd på PC'er eller mobile enheder, men der er forskel på software og hardware. Selv hvis man har held med at rekonfigurere knapperne (det er til tider muligt via trejdeparts apps), så sidder logoet på knappen fast.
Forbrugere har i senere år måttet acceptere et stigende antal sponsorerede knapper på deres fjernbetjeninger, inklusiv knapper til mindre tjenester som Rakuten samt knapper til producentens egen tjeneste (Samsung TV Plus, LG Channels, Google Play mv.). Nogle fjernbetjeninger har sågar fået adskillige knapper dedikeret til forskellige stemmeassistenter (Amazon Alexa, Google Assistant mv.).
Det er allerede et udbredt problem i TV-branchen, men det står til at blive værre. I 2021 vil der komme knapper til Apple TV+, Paramount+ og Tubi for blot at nævne nogle eksempler. Man kan kigge mod USA for at få en idé om i hvilken retning, pilen peger. Den amerikanske TV-producent Vizios nye fjernbetjening har ikke mindre end 7 sponsorerede knapper.
I streamingkrigen er partnere tilsyneladende vigtigere end slutbrugeren. Stream glad!
Sponsorknapper på din fjernbetjening

Sony

LG

Samsung

Philips

Panasonic

Google Chromecast

Roku

Sony PlayStation 5

Nvidia Shield |
Flatpanels - Kilde: Egne billeder, Protocol, Android TV Rumor