Det globale marked for 'Home entertainment' (hjemmeunderholdning) er vokset eksplosivt de seneste år. DVD/Blu-ray falder, streamingtjenester buldrer videre og biografer er tvunget i knæ.
En digital omstilling
Man skal ikke mere end 6 år tilbage for at finde en anden realitet. På daværende tidspunkt var omsætningen på filmskiver højere end omsætningen på streamingtjenester, mens biografer havde en markedsandel på over 50%.
Det oplyser Motion Picture Association (MPA), som indsamler globale tal til den årlige Theme-rapport. Tallene for Home entertainment dækker over DVD/Blu-ray og streamingtjenester (sport ekskluderet). Tv-pakker ($233,1 mia.) er ikke medregnet.
Gennem 10'erne begyndte streamingtjenester at vokse hastigt, samtidig med, at salget af DVD/Blu-ray blev decimeret. Biografer verden over har i perioden oplevet smal vækst ved at hæve priserne på et faldende billetsalg. Coronavirus har fremskyndet overgangen til digital underholdning.
- "Ultimately, the COVID-19 crisis has accelerated and intensified changes that were already occurring across the industry. Home entertainment was already an emerging force, with studios from Sony Pictures to Paramount supplying significant amounts of content for their own or other streaming platforms. Over the past year, Peacock, Disney+, HBO Max, and Netflix have all enabled broader for creators and an even greater choice for consumers, and Paramount+ has joined the ranks," sagde Charles H. Rivkin, formand og CEO, MPA.
Coronavirus ramte i 2020 biograferne ekstraordinært hårdt, med et fald i omsætning på 72%, mens det satte yderligere vind i sejlene for streamingtjenester. Det er nu tegnet over 1,1 mia. abonnenter på streamingtjenester verden over, noterer MPA. Som helhed voksede Home entertainment 31% fra 2019 til 2020, ifølge MPA, som har nedjusteret 2019-tallene et hak ift. sidste års rapport.
Home entertainment-markedet er næsten fordoblet siden 2015, målt på omsætning. Med til historien hører det, at branchen endnu ikke indberetter tal for premierefilm (PVOD) hjemme i stuerne. Kun Universal har kommenteret ved at sige, at deres PVOD-omsætning i 2020 oversteg 500 mio. dollars alene i USA. Med PVOD inkluderet ville tallene for 2020 ligge højere.
Nedgang i 2020
Hjemmemarkedets stærke form ændrer dog ikke på det overordnede billede for 2020, hvor totalmarkedet faldt 18% ift. 2019. Den totale omsætning fra biografer og Home entertainment udgjorde sidste år 80,8 mia. dollars globalt, ifølge MPA.
Home entertainment havde en markedsandel på 85,1% mod biografernes 14,9%. 2021 byder stadig på store udfordringer for biografer verden over, men mange parter forventer vækst ift. sidste år.
MPA tør ikke komme med konkrete bud på, hvordan fremtidens branche kommer til at se ud, men de noterer sig, at seerne bliver hængende selvom underholdningens form ændrer sig.
- "While we do not know what form our future success will take, what is clear is that our audiences want to watch stories in almost any form. Innovation will help us meet those audiences where they are, and help restore the vibrant creativity that fuels our industry. As those signs of recovery continue to emerge around the world, I am confident we won't just be enjoying triumphant comebacks on our screens. We'll be living them," lød det fra Charles H. Rivkin.
- Kilde: MPA