En ændring i DRM-kopibeskyttelse har fået flere tjenester til at nedgradere fra 4K til HD- eller SD-opløsning på visse Android TV-enheder. 4K på Disney+ virker stadig ikke efter 3 måneder.
4K-streaming i udu
Efter flere tjenester besluttede at skrue ned for streaming-kvaliteten i den tidlige fase af pandemien, så har ejere af nogle Android TV-enheder måtte gennemgå en ny runde med reduktioner i streaming-kvalitet.
Det startede i november 2020, hvor Amazon, Netflix og Disney+ pludselig stoppede streaming i 4K og HDR til en række Android TV-enheder. Kvaliteten blev nedgraderet til HD- eller sågar SD-opløsning i nogle tilfælde. Ejere har rapporteret problemer på Philips Android TV (diskuteret her). Der er også meldinger om problemer på Sony Android TV, Chromecast (Google TV), Nvidia Shield og Hisense Android TV.
Flatpanels har desuden modtaget melding om problemer i Danmark.
Problemerne lader til at relatere sig til nye krav til DRM-kopibeskyttelse, om end det ikke står klart, hvori ændringen konkret består. Studier og distributører binder typisk 4K-streaming op på stærkere DRM-kopibeskyttelse end den for HD-streaming.

4K on Disney+ is still not working after 3 months
Amazon & Netflix udbedrer fejl
Problemet hos Netflix blev hurtigt rettet på Philips TV, ifølge Toengel.net. Amazons første opdatering afhjalp ikke problemet fuldt ud på de forskellige Android TV-enheder, som er ramt, men en ny opdatering denne uge lader til at have løst fejlen, så 4K HDR nu virker igen. Hvis du stadig oplever problemer på Amazon, så prøv at genstart enheden og ryd cache-lageret.
Disney+ virker derimod stadig ikke efter 3 måneder. Hvis du oplever problemer med at få 4K HDR og Dolby Atmos igennem fra Disney+, så lader det desværre ikke til, at det er andet for end at vente på, at de involverede parter får løst problemet i deres ende.
Det er endnu et irritationsmoment for streamere, som har måtte acceptere flere kompromisser over det seneste år.
- Kilde: AVForums, Toengel.net