YouSee måtte i 2020 sige farvel til 140.000 danske husstande som tv-kunder. Det er en fordobling af kundeflugten fra 2019, ifølge selskabets årsregnskab.
Flere klipper tv-kablet
YouSee mistede 71.000 tv-kunder i 2019 og yderligere 140.000 i 2020. Dermed har YouSee oplevet kraftigt tiltagende kundeflugt i 2020, som startede med et brud med Discovery. Selskabet kalder kundeflugten i denne periode for ekstraordinær.
- "TV gross profit declined 3.4% YoY. This was driven by the extraordinary RGU losses in H1’2020 that decreased TV revenue compared with Q4 last year," fremgår det af årsrapporten.
YouSee tilføjer, at omsætningen fra antenneforeninger også falder. Selskabets markedsandel på det traditionelle tv-marked er 50,8% per 4. kvartal 2020. Til sammenligning lå markedsandelen på 51,2% i 3. kvartal 2020.
Selskabets nye YouTv-tjeneste har ikke vendt udviklingen.
Toppede i 2015
YouSees tv-forretning toppede i starten af 2015 på 1,41 millioner tv-kunder i Danmark. Siden da har markedet som helhed oplevet markante fald i takt med, at seerne har søgt mod streamingtjenester.
TV 2's administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen var i går ude og kalde det
traditionelle tv-marked for en "brændende platform". Hun udtalte i samme forbindelse, at TV 2 har "travlt, meget travlt", hvis de skal etablere sig som stor spiller på fremtidens streamingmarked. TV 2 har tidligere oplyst, at hovedkanalen taber
over 100.000 kunder årligt.
Udtalelserne vidner om et traditionelt, dansk tv-marked med smuldrende opbakning fra nogle af de største indholdsleverandører.
YouSees omsætning i tv-forretningen endte på 3,48 mia. kroner i 2020 mod 3,96 mia. kroner i 2019. Selskabet har afbødet noget af faldet ved at hæve priserne på tv-pakker. Fra 2021 har YouSee hævet priserne
yderligere 10-40 kr/md. på klassiske tv-pakker og 'Bland Selv'.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.