I oktober 2020, som var den første fulde måned, nåede Disney+ ud til flere danskere end bl.a. HBO Nordic og Dplay. Det viser tal fra Kantar Gallup (via Mediawatch).
Disney+ i Danmark
Disney+ blev lanceret i september og har fået en meget stærk start i Danmark – og Norden som helhed. Kantar Gallup peger på, at Disney+ i oktober nåede 16% af danskere over 4 år ugentligt, altså godt hver 6. dansker.
Dermed har Disney+ allerede overhalet bl.a. HBO Nordic (8%), Dplay (6%), Amazon (3%) og C More (3%) i Danmark. Disney+ har særligt godt fat i det yngre publikum; 40% af de 15-24 årige og næsten hver 3. barn mellem 4-14 år.
Det er vel at mærke før Disney+ har skudt de store kanoner af. Danskerne har fået The Mandalorian, men de første Disney- og Pixar-film, som får premiere på Disney+, strømmer først ud i november og december. Herefter følger tv-serier i velkendte universer som Star Wars, Marvel og Pixar.
Der er udsigt til flere nye streamingtjenester i de kommende år. NBCUniversal er ved at udrulle Peacock, mens ViacomCBS vil satse på at gøre Paramount+ til sin globale streamingtjeneste med lancering i Norden i 2021. Warner vil gøre HBO Max til sin hovedtjeneste. Disney lancerer desuden endnu en tjeneste med indhold til det voksne segment.
Det er stadig gratistjenesten YouTube, som når ud til flest danskere (50%), efterfulgt af Netflix (45%), DRTV (42%), Viaplay (26%) og TV 2 Play (22%).
- Kilde: MediaWatch via DR, Kantar Gallup