Streaming er på himmelflugt og flere seere vender blikket mod Smart TV, der nu har en 15% andel af seertiden ift. 8% sidste år, ifølge en opgørelse fra Conviva.
Forskydninger på streaming
Streaming-markedet er i hastig vækst, drevet af bl.a nye tjenester og et skred i forbrugervaner, samtidig med, at coronavirus-situationen har fremskyndet overgangen. Fra 3. kvartal 2019 til 3. kvartal 2020 steg seertiden med 57% på global plan, ifølge rapporten.
Streamingbokse ('connected TV devices') såsom Apple TV, Roku og FireTV dominerer fortsat billedet med en andel på 50% af den samlede seertid verden over i 3. kvartal 2020 (51% i 3. kvartal 2019).
Smart TV, altså hvor apps er indbygget, er imidlertid de store vindere i 2020. Brugen af Smart TV, målt i seertimer, er næsten fordoblet fra 8% sidste år til 15% i 3. kvartal 2020.

Streaming i 3. kvartal 2020. Kilde: Conviva
- "Smart TV voksede mere end alle andre enheder, med en stigning på 200% år-til-år, og det er værd at kigge lidt nærmere på kategorien for at afdække fordelingen. Samsung regerer Smart TV-markedet med 47,4% af seertiden i 3. kvartal 2020, hvilket overgår de næste tre aktører sammenlagt: LG TV med 22,2%, Vizio TV med 12,9%, Android TV med 8.7%. Amazon FireTV runder top fem af med 7%," noterer Conviva.
Kigger man nærmere på data i rapporten, så står det klart, at TV'et er den mest populære skærm til videostreaming. Sammenlagt står streamingbokse, Smart TV og spilkonsoller for 70% af seertiden, hvilket er en stigning fra 64% i 3. kvartal 2019.
Roku er stadig førende på streamingbokse på trods af, at selskabet ikke er en global aktør. PS4 og Xbox One ligger side-om-side på videostreaming, ifølge rapporten. Senere på måneden lancerer Sony og Microsoft nye konsoller, der har indbyggede apps, mens Apple forventes at lancere ny Apple TV-hardware næste år. Roku og Amazon har begge lanceret ny hardware tidligere på året.

Kilde: Conviva
- Kilde: Conviva