Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSmå streaming-tjenester vandt mest i corona-tiden - FlatpanelsDK

Små streaming-tjenester vandt mest i corona-tiden

02 Oct 2020 | Per Fanefjord Laursen |

Film- og serieforbruget voksede i de tunge corona-måneder. Både de abonnementsbetalte og transaktionsbaserede streamingtjenester blev benyttet oftere.

De tunge corona-måneder fra april til og med juni var en belastning på samfundet, men ikke for de efterhånden talrige streamingtjenester. De nød godt af månederne med en mere fleksibel dagligdag og mere fritid i mange familier. 

Mange benyttede deres film- og serietjenester oftere under nedlukningen, og coronaperioden fik også flere til at prøve nye tjenester. 

Flere streamingtjenester tiltrak således flere brugere mellem april og juni. Det viser den nyeste kvantitative spørgeskemaundersøgelse udført af Det Danske Filminstitut i samarbejde med analysevirksomheden YouGov.


Danskere så flere film & serier

Hvem fik relativt set flest ekstra brugere ud af de helt særlige omstændigheder tidligere på året – målt i procentuelt vækst? Det gjorde Dansk Filmskat (27%), Blockbuster (25%), Filmcentralen (20%) og Apple iTunes (19%), viser DFIs YouGov-tal. I toppen af markedet voksede Viaplay med 8%, TV 2 Play med 7%, HBO Nordic med 7%, Netflix med 6% og DRTV med 4%. - "Det giver god mening, at en stor del af danskerne øgede deres forbrug af film og serier under de tunge måneder med nedlukning, hvor mange var hjemsendt fra arbejde eller studie, og biografer og andre kulturelle tilbud var utilgængelige. Vores data viser, at knap 1/3 af danskerne så flere film, mens lidt over 1/3 så flere serier under nedlukningen," siger analysekonsulent Martin Kofoed Hansen, Det Danske Filminstitut. Set i helikopterperspektiv har de nye brugere ikke rykket ved det kendte styrkeforhold mellem tjenesterne. Det er fortsat Netflix (57%) og DRTV (56%), der er de mest benyttede, efterfulgt af Viaplay (35%), TV2 Play (34%) HBO Nordic (29%). Discoverys Dplay er lidt efter førerfeltet, men dog pænt med; den bruges aktuelt af 16%.

Fremgang for købe/lejetjenester

- "Især flere af de transaktionsbaserede tjenester, hvor man kan købe eller leje film digitalt, har vundet brugere," påpeger Martin Kofoed Hansen. I Danmark er Blockbuster den mest udbredte transaktionsbaserede tjeneste, og den blev før coronaen benyttet af 8 % af befolkningen. De har under nedlukningen øget deres brugerskare til samlet nu 10% af befolkningen, altså en vækst på 25%. Det var især de 15-25-årige, som øgede deres forbrug, hvorimod langt flere blandt de ældre aldersgrupper fastholdt deres filmfrekvens. Samme billede ses i forhold til serieforbruget. Her er der også lidt flere blandt kvinder end mænd, der øgede deres serieforbrug.

Tiger King, Netflix

Tiger King på Netflix var en af de mest populære titler i perioden

Karismatisk tigerpark-ejer

Netflix dokumentarserien Tiger King om den karismatiske tigerpark-ejer Joe Exotic og hans rival Carole Baskin, var meget omtalt i medierne og er set af 16% af befolkningen over 15 år – svarende til 880.000 seere. Til sammenligning er det flere end f.eks. DR’s serie Når støvet har lagt sig, som 14 % angiver at have set ifølge DFIs analyse. Tiger King har især været populær blandt de 15-35-årige, hvor helt op mod hver tredje har set serien, og flere kvinder end mænd. Dansk dokumentar har også været populært. Serien Scandinavian Star om tragedien på færgen af samme navn blev vist på DR og er set af 12% af danskerne. Den har haft en mere jævn udbredelse mellem kønnene, og havde noget mindre fat i de helt unge, men til gengæld flere i de modne aldersgrupper. Meget passende ramte Netflix-serien Pandemic plet med høj aktualitet. Den er set af 3% svarende til 145.000 seere, mens Steven Soderbergs pandemifilm Contagion fra 2011 er set af 9% svarende til 440.000. - Kilde: Data er indsamlet via YouGovs panel i juni måned i et repræsentativt udsnit af den danske befolkning over 15 år. Der er foretaget 1.323 interview. Kriteriet er ”anvendt tjenesten indenfor 12 måneder”.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |