Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNy organisering af Discovery sætter fart på Dplay ambitioner - FlatpanelsDK

Ny organisering af Discovery sætter fart på Dplay ambitioner

21 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |

Der skal sættes ekstra strøm til Discovery Networks' streamingtjeneste, Dplay, i de kommende måneder. Det er en udløber af den almindelige transformation af forretningen og en aktuel reorganisering af den nordiske forretning og ledelse.

Den nye Discovery-struktur betyder, at forretningen samles på tværs af Norden med Nickas Norrby, hidtidig topchef for Discovery i Sverige, i spidsen.

Kasper Kryger
Kasper Kryger, Foto: Discovery
Danske Kasper Kryger træder ind i den nordiske ledelse som salgsdirektør. Han er eneste dansker i den nu mindre nordiske ledergruppe. - "Vores fokus er at omdanne vores forretning fra en lineær netværksportefølje til en førende streamingvirksomhed. Sammenlægningen af den nordiske drift giver os mulighed for at fremskynde denne indsats og bruge yderligere ressourcer på at udvikle vores digitale tilbud og skabe mere lokalt indhold af høj kvalitet," siger nyudnævnte Kasper Kryger, der samtidig bliver ”driftschef” for Discoverys danske aktiviteter, til MediaWatch.

Forsigtigt sats på streaming

Den traditionelle tv-koncern, Discovery, kom sent ind i streamingmarkedet – bl.a. fordi hele Discovery-koncernen var relativt tilbageholdende med at indse potentialet. Dplay konceptet blev introduceret i foråret 2014, men kom først i luften i januar 2015. Tjenesten baserer sig fortrinsvis på udvalgt indhold fra Kanal 4, Kanal 5, Discovery Channel, TLC, ID, Animal Planet, 6'eren, Canal 9, Eurosport 1 og Eurosport 2. Man kan også streame ovenstående kanaler live. Især de senere år har Discovery investeret tungt i at rykke Dplay frem i markedet i en tvungen transformation af forretningen fra flow til det digitale marked.

Pæn vækst

I 2020 er Dplay ikke længere blot et vedhæng i porteføljen. Tjenesten er udset en central rolle, efter alle Discovery-kanalerne tabte en meget stor del af deres distribution, da de forsvandt fra YouSees tv-pakker den 1. januar 2020. Læs også: Discovery oplever markant nedgang i seertal efter YouSee-brud Tabet af husstande var tungt for Discoverys reklamesalg, men gav medvind for Dplay. De nyeste tal fra analyseinstituttet Wilke, der moniterer det danske streamingforbrug, viser, at 12% havde adgang/brugte Dplay i februar 2020 - en nydelig vækst fra 7% i 2019. Den amerikanske topchef, President & CEO for Discovery International Jean-Briac Perrette, supplerer i en pressemeddelelse: - "Vores mål er at være blandt de bedste streamingtjenester på markedet, og sammenlægningen af den nordiske drift giver os mulighed for at fremskynde denne indsats og bruge yderligere ressourcer på at udvikle vores digitale tilbud, skabe mere lokalt indhold af høj kvalitet og bringe fantastiske sportsgrene til alle typer skærme i hele regionen," siger han.

Dplay

Vingeskudt på sporten

Aktuelt synes Dplays ambitioner dog en smule vingeskudt. Discovery Networks har siden 2014 haft rettighederne til det danske herrelandshold i fodbold, men det slutter fra 2022. Her overgår rettighederne til TV 2. Discovery bød ikke på rettighederne denne gang og må dermed sige farvel til de attraktive kvalifikationskampe med landholdet, der har været et trækplaster for abonnenter, seere og distributører. - "Vores strategi er fortsat den samme, nemlig at gøre Dplay til en af de bedste streamingtjenester på markedet. Fokus er på at udvikle vores digitale tilbud, skabe mere lokalt indhold af høj kvalitet og bringe fantastiske sportsgrene til alle typer skærme i hele Norden," meddelte kommunikationschef Lena Bøgild, Discovery, forleden til Mediawatch, da fodboldtabet blev offentlig kendt. Discoverys farvel til landsholdsrettighederne kommer, efter tv-selskabet tabte den del af rettighederne til Premier League, som selskabet havde frem til 2019, og Europa League, som Discovery mister fra 2021. Tilbage i Discoverys portefølje af sportsrettigheder er bl.a. en tredjedel af Superligaen, OL frem til 2024, tennisturneringer og en lang række cykelløb. - Kilde: Discovery, MediaWatch

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |