Greyhound med Tom Hanks har angiveligt været et stort hit på Apple TV+ og givet selskabet blod på tanden. Apple sigter nu mod en månedlig film, hvoraf 2-4 årligt skal være blockbustere, ifølge mediet Fast Company.
Apple som filmproducent
Greyhound har tiltrukket "et publikum, der svarer til en sommer-blockbuster i biografen", ifølge Hollywood-mediet Deadline. 30% af seerne er angiveligt nye abonnenter til Apple TV+.
Det betegnes som en markant succes for den relativt nye streamingtjeneste, der kæmper mod mere etablerede spillere som Netflix, der ligeledes har øget investeringerne i film over de seneste år.
Ifølge mediet Fast Companys kilder bestod Greyhound Apples lakmusprøve, hvorfor selskabet vil øge "ambitionerne for spillefilm, så det løftes til (næsten) Netflix-lignende niveauer". Konkret har Apple fortalt partnere, at de ønsker at have en ny premierefilm cirka månedligt, hvoraf 2-4 årligt skal være store blockbustere i stil Greyhound.
Er det meget? I Disneys rekordår 2019 sendte studiet 14 film i biograferne, såfremt man medregner titler som Ford v. Ferrari og Ad Astra fra 20th Century Fox, som Disney har opkøbt.

Bekræftede filmtitler
Foreløbigt har Apple en håndfuld bekræftede større filmprojekter på planen. Actionfilmen Emancipation med Will Smith, julefilmen A Christmas Carol med Will Ferrell og Ryan Reynolds, Killers of the Flower Moon af Martin Scorsese, Snow Blind med Jake Gyllenhaal, Palmer med Justin Timberlake samt On the Rocks med Bill Murray.
Vi ved også, at Apple har indgået en aftale med filmstudiet A24, der står bag film såsom den Oscar-vindende Moonlight samt Ex Machina
Læs også: Den store streamingguide
Hvor meget der skal investeres og hvor mange der kigger med på Apple TV+ er nogle af de spørgsmål, som selskabet endnu ikke vil svare på, men meget tyder på, at man skal begynde at regne Apple for en seriøs spiller på filmfronten.
Apple TV+ koster 39 kr/md. efter en gratis prøveperiode.
- Kilde: Fast Company, Deadline