Apple sætter rammerne for "high-end spil" med tvOS & iOS 14
26 Jun 2020 | Rasmus Larsen |
På WWDC20 frigav Apple nye værktøjer, som skal muliggøre "high-end spil på iOS". Spil-udviklere kan kræve en A12-chip eller nyere til spil. Tastatur, mus og avancerede controller-funktioner tilføjes, mens Game Center opfriskes.
High-end spil
Flatpanels satte for nylig spot på Apple TV's vej mod at blive en rigtig spilkonsol og på WWDC20-konferencen løftede selskabet sløret for adskillige nye initiativer.
Først og fremmest vil tvOS og iOS 14 lade udviklere angive, at deres spil kun kan afvikles på en A12-chip eller nyere, med målet om at bringe "high-end games and professional desktop applications to iOS". Det tillader spil-udviklere at skabe mere grafisk tunge spil, som dog vil være begrænset til nyere enheder.
Den nuværende Apple TV 4K har en svagere A10X-chip, men en opgraderet boks med A12X har længe været rygtet på vej. På WWDC20 demonstrerede selskabet Shadow of the Tomb Raider (1:41 i videoen nedenfor) samt "Dirt Rally at high frame rates" på A12Z-chippen (A12X med en ekstra grafik-kerne oplåst) på en udviklerversion af Mac Mini, via x86-til-ARM emulering. Selskabets 3D-grafikmotor, Metal, understøtter ray-tracing.
Tastatur, mus, avancerede controllere
Med sidste års iOS og tvOS 13 tilføjede man understøttelse af Sonys DualShock 4 og Microsofts Xbox One controllere. Med iOS og tvOS 14 tager man skridtet videre med support af flere controllere (Xbox Elite 2 og Xbox Adaptive Controller) samt nye typer input, feedback og funktionalitet.
Spil kan fremover gøre brug af bevægelsessensorer og haptisk feedback (rumble) i controllere, herunder DualShock 4 og Xbox One controller. Lys i controllere vil også virke, herunder lysbaren i DualShock 4. Ydermere kan spil nu indikere controllerens batteriniveau på skærmen.
Selskabet tilføjer understøttelse af ikke-standardiserede typer input, herunder touchpad på DualShock 4 og paddle-knapperne på Xbox Elite 2. Brugere kan sågar omkonfigurere knapperne på controllere, enten overordnet eller per spil. Denne funktionalitet er allerede aktiv i tvOS 14 beta, som det ses herunder.
I tvOS 14 kan du omkonfigurere controller-knapper, overordnet eller per spil
En anden markant udvikling er understøttelse af tastatur, mus og touchpad i spil på tvOS og iOS 14. Selskabet siger, at målet er at forbedre oplevelsen i genrer af spil, der ikke altid gør sig optimalt med berøringsskærm eller controller, herunder first-person shooters og strategi-spil.
Læs også: Apple tvOS 14: Udvidet multi-bruger, AirPlay 2, PiP & HomeKit - YouTube 4K
Afslutningsvis annoncerede selskabet "et smukt redesignet Game Center", som vil være at finde inde i spil, hvorfra man kan se trofæer, resultattavler & multi-player. Multi-bruger funktionalitet udvides til spil på Apple TV så hver spiller kan tilknytte sin egen Game Center-konto.
De nye tiltag er endnu et skridt på vejen mod at forvandle Apple TV til en rigtig spilkonsol. Næste skridt bliver mere kraftfuld hardware.
Apples redesignede Game Center med trofæer, resultattavler & multi-player