Midt i pandemien viser en undersøgelse, at 70% af amerikanere hellere vil se premierefilm i hjemmet. Kun 13% vil i biografen. Det skriver Variety.
Premierefilm i hjemmet
Mens biografer har været beordret lukket har amerikanerne fået en forsmag på premierefilm i stuen. Trolls World Tour og Scoob fik premiere som 'premium VOD', altså hjemme i stuen, mens Disney/Pixars Onward blev frigivet kort efter biografpremieren.
Flere premierefilm er på vej til stuerne, men langt de fleste film står stadig til at få eksklusiv premiere i biografen. Fik amerikanerne valget, så ville 70% imidlertid vælge at se en premierefilm hjemme, hvis prisen var nogenlunde den samme. 13% ville foretrække biografen, mens 17% er usikre.
Det viser en undersøgelse foretaget i midten af maj af Performance Research og omtalt i Hollywood-mediet Variety. I samme undersøgelse svarer 60%, at konceptet om et stort event "vil skræmme mig i lang tid", hvilket er en stigning fra 44% i marts, hvor samme undersøgelse blev udført.

Frygt spiller givetvis ind i besvarelserne og der er intet, som tyder på, at samme stemning præger den danske befolkning. Det danske biografmarked er ikke desto mindre dybt afhængigt af forholdene i USA, der dikterer strukturen i filmbranchen. Begynder Hollywoods filmstudier i USA at udgive film simultant, så vil det også ramme det danske marked på længere sigt.
Se også: Tema: Biografer vs. streaming
Undersøgelsen kommer netop som danske biografer har fået lov til at slå dørene op igen. Det er dog uden store film på plakaten.
I går kom det frem, at Apple TV+ overtager premieren på storfilmen Greyhound med Tom Hanks. Disney har rykket både Hamilton og Artemis Fowl til Disney+, mens Universal i visse regioner (ikke Danmark) udsender The High Note og The King of Staten Island som premium VOD. Biograferne i USA sætter omvendt deres lid til at Disney og Warner Bros holder fast i deres planer for Mulan og Tenet.
- Kilde: Variety