Samsung fortsatte i 2019 sin imponerende stime og toppede for 14. gang i træk det globale TV-marked (via Yonhap). Kinesiske TV-producenter vinder frem.
Verdens største TV-producent
I 2006 overhalede Samsung for første gang Sony og blev den førende TV-producent målt på antal solgte TV. Året forinden var seks japanske mærker repræsenteret i top-10.
I 2019 havde Samsung en markedsandel på 19,8% af det globale TV-marked, målt på antal enheder. På andenpladsen lå LG med 12,2% efterfulgt af TCL med 9,2%, ifølge data fra IHS Markit. Tre kinesiske TV-producenter indgår nu i top-5.
Med en markedsandel på 19,8% er Samsung imidlertid faldet en smule tilbage i takt med, at kinesiske TV-producenter har fået fodfæste uden for Kina. Samsung havde en global markedsandel på 22,5% i 2014 og 21,0% i 2015. I første kvartal af 2019 overhalede TCL også for første gang Samsung på det nordamerikanske TV-marked, ifølge IHS Markit.
Måler man på omsætningskroner, så er Samsungs førerposition endnu mere udtalt med en andel på 30,9%, hvilket er en stigning på 1,9 procentpoint ift. 2018. Det sydkoreanske selskab dominerer bl.a. segmentet for TV på 75-tommer eller større. Segmentet vokser i disse år da et stigende antal købere har fået smag for store TV.
Sony er stadig med i top-5 målt på omsætningskroner, men er ikke længere i top-5 målt på antal solgte TV-skærme.
Totalen for antal solgte TV i 2019 blev ikke angivet, men tidligere estimater lød på omkring 215 millioner enheder.
- Kilde: Yonhap via Korea Herald