Stofas nye tv-boks, som er bygget på Android og som blev forsinket over flere omgange, er ramt af så store tekniske problemer, at selskabet nu har valgt at sætte leverancen af boksen på pause. Det skriver B.T.
Stofas problembarn
Stofa præsenterede i januar 2017 sin nye tv-boks. Boksen er bygget på Googles Android TV-platform, der tilbyder apps til lokale og internationale streamingtjenester. Ovenpå Android ville Stofa lægge tv-kanaler og egne tjenester.
Boksen skulle have været klar senere i 2017, men efter et langstrakt udviklingsforløb, hvor man kæmpede med tekniske udfordringer, blev boksen udskudt over flere omgange. Produktet kom endelig på markedet i november 2019.
Til trods for det lange udviklingsforløb oplever kunder tekniske problemer.
- "De film, vi nåede at leje i de få dage, vi havde den, virkede ikke. Boksen slukkede af sig selv eller genstartede. Den frøs konstant. Det var virkelig noget skidt," siger Charlotte Marquardsen, Stofa-kunde, til B.T. og tilføjer, at boksen er sendt retur.
Andre kunder skriver på fora, at boksen skal genstartes næsten dagligt for at fungere efter hensigten. Der er også meldinger om problemer med start forfra-funktionen, streaming og begrænsninger i udvalget af apps fra Google Play-butikken.

Stofa trykker på pause-knappen
Nu har Stofa valgt at tage konsekvensen ved at sætte leverancen af tv-boksen på pause. Selskabet oplyser i et skriftligt svar til Flatpanels, at beslutningen er taget på baggrund af, at "en lille gruppe af kunder oplever, at indholdet hakker på on-demand indhold".
Stofa oplyser videre til Flatpanels, at man forventer at have en softwareopdatering klar i midten af marts. Denne opdatering bør rette problemet med hakkende on-demand indhold.
Stofas boks er bygget på Android version 7 fra 2016. Blandt andet Netflix kræver Android version 8 for at ville godkende Android TV-løsninger til streaming.
- Kilde: B.T., Stofa