YouSee mistede 24.000 husstande som TV-kunder i 4. kvartal 2019, hvor mange seere afventede udfaldet af slåskampen imellem YouSee og Discovery. Det er det højeste niveau hidtil.
I optakt til Discovery-brud
Svaret på, hvor mange danske husstande, der har valgt at forlade YouSee som konsekvens af bruddet med Discovery, får vi først svar på senere i år. I det sidste kvartal af 2019, hvor slåskampen om en ny aftale stod på, nåede kundeflugten dog sit hidtil højeste niveau.
YouSee mistede 24.000 TV-husstande i 4. kvartal 2019. Det kan sammenlignes med tab af 19.000 TV-husstande i 3. kvartal 2019 og 11.000 i 2. kvartal 2019. TV-forretningen begyndte at gå tilbage i 2014. Det fremgår af regnskaberne.
Sammenlagt i 2019 har YouSee mistet 71.000 husstande som TV-kunder.
Markant forværret indtjening
Den nye realitet på TV-markedet, hvor streamingtjenester udfordrer de traditionelle aktører, er også begyndt at ramme YouSee på indtjeningen. Bruttoresultatet i YouSees TV-forretning faldt 25,1% i 4. kvartal 2019 ift. samme kvartal året før.
Selskabet tilskriver den negative udvikling det stigende kundetab, øgede investeringer i indhold samt tilføjelsen af streamingtjenester i pakkerne. Efter kraftigt forværret bruttoresultatet igennem en periode, forventer YouSee en forbedring fremadrettet.
Det er ikke kun hos YouSee, at der ses en faldende tendens. Danskerne ser mindre traditionelt tv år for år. De foreløbige tal for 2020 viser ligeledes et stort fald.
- Kilde: TDC