Når du næste gang åbner YouTube på dit TV, så mødes du af en gigantisk reklame, som presser indholdet næsten ud af billedet. YouTube lover flere "innovationer på vej til TV i starten af næste år".
Mest reklame, lidt indhold
Mens Apple, Netflix og Disney for en relativt lav pris giver reklamefriadgang til et indholdskatalog, så går Google den modsatte vej med YouTube.
Nyeste tiltag er en gigantisk reklame så snart man åbner YouTube på en TV-skærm eller TV-enhed. Den omtales 'Masthead' og den presser indholdet næsten helt ud af billedet.
- "So today, we’re bringing our most prominent placement, the YouTube Masthead, to the TV screen. This means advertisers can now reach audiences right when they open the YouTube app on their TV—as they discover new content in the home feed," skriver YouTube.
Efter nogle få sekunder, så kører Masthead-reklamen automatisk op i fuld skærm. Med ændringen gør YouTube det da også klart, at reklamer nu skal være "front and center" - i fokus - når man bruger YouTube på et TV.
- "Additionally, the Masthead will auto-play for viewers after a few seconds on all compatible devices. This, coupled with the home feed placement, means brand creatives will be front and center of the YouTube app experience on TV screens," lyder det.
YouTube lover, at flere "innovationer er på vej til TV i starten af næste år".
- "This is just one example of our commitment to building out the most effective TV screen experience for advertisers. We are excited to announce more innovations coming to the TV screen early next year."
Også i Android TV er reklamer begyndt at snige sig ind og i løbet af 2020 og 2021 vil Google lægge flere reklamer i TV-brugerfladen, ifølge et lækket dokument om kommende års planer for Android TV.
- Kilde: YouTube