Viaplay oplever fremgang i Norden forud for den skærpede konkurrencesituation, hvor tjenesten står til at miste Disney-indhold. Over det seneste år har Viaplay fået 25% flere kunder.
Viaplay i vækst
John F. Kennedy sagde engang, at "tidevandet løfter alle både". NENT, der ejer Viaplay, har investeret massivt i den nordiske tjeneste, så det ville være tarveligt at tilskrive væksten markedsudviklingen alene, men NENT understreger igen, at de ser stort potentiale i overgangen fra flow-tv til streaming.
Over det seneste år har Viaplay oplevet en kundetilgang på 25%. Den nordiske streamingtjeneste - som udvider til Island næste år - har nu 1,459 mio. abonnenter. Det fremgår af kvartalsregnskabet. Omsætningen og overskuddet rapporteres som en total sammen med bl.a. paraboloperatøren Viasat, der omvendt mister tv-kunder.
Viaplay er ifølge undersøgelser nogenlunde lige så udbredt i Danmark som TV2 Play og HBO Nordic. DRTV og Netflix er de mest udbredte betalingstjenester. NENT oplyser ikke, hvor mange abonnenter Viaplay har i Danmark.
Viafree oplever ligeledes fremgang. Den gratis, reklamefinansierede tjeneste har 2,3 mio. registrerede brugere i Norden, hvor app'en er downloadet 3,8 mio. gange.

Viaplay mister Disney-indhold
Væksten kommer efter en periode, hvor Viaplay har hævet prisen og samtidig er blevet presset ind i klassiske tv-pakker hos bl.a. Boxer og Waoo. Forud venter lanceringen af Disney+, som betyder et farvel til Disney, Pixar, Star Wars og Marvel-film på Viaplay.
Disney-kataloget på Viaplay er da også allerede begyndt at svinde ind. Titler som Black Panther, Avengers: Infinity War, Thor: Ragnarok og Doctor Strange, der indtil for nylig lå i kataloget, er allerede røget ud. Det samme er Star Wars: The Last Jedi og Solo: A Star Wars Story.
En portion klassiske Disney-film samt Pixar-film kan stadig streames, men også her er kataloget begyndt at svinde ind.
Omvendt har man optrappet satsningen på sport. NENT har forlænget rettighederne til Superligaen og samtlige kampe under fodbold-EM 2020 kan streames på Viaplay. Tjenesten har desuden optrappet sin satsning på egenproduktion af tv-serier samt lanceret en ny pakke med TV2-, TV3- og DR-kanaler.
- Kilde: NENT