Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTv-distributører i USA bløder kunder - FlatpanelsDK

Tv-distributører i USA bløder kunder

30 Jul 2019 | Rasmus Larsen |

Der hænger kulsorte skyer over tv-distributørerne i USA, hvor kunder klipper kablet til tv-pakken i stadigt hastigere tempo. USAs største tv-distributør mistede 4% af sine tv-kunder i 2. kvartal 2019.

Blodrødt tv-marked

Da de traditionelle tv-distributører i USA i 1. kvartal 2019 mistede over 1 million tv-kunder sammenlagt var det et historisk højt tab. I 2. kvartal 2019 mistede USAs største tv-distributør, AT&T, ene og alene næsten lige så mange tv-kunder. Helt præcist 946.000 - eller over 4% af tv-kunderne. Det sender AT&T, der tilbyder tv-pakker via parabol, IPTV og OTT, ned på andenpladsen bagved Comcast (kabel-tv), der i 2. kvartal 2019 mistede 224.000 tv-kunder. De to aktører har hver især omkring 21,5 mio. husstande som tv-kunder, men fremfor at kæmpe om at være størst, kæmper begge nu for at holde fast i kunderne. For de to førende tv-distributørers vedkommende er der tale om et fald i kundebasen, der er langt større end i 1. kvartal 2019. Tilsammen har de tabt 1,17 mio. kunder. På 3 måneder. Det er før alle de andre tv-distributører, som i sidste kvartal tilsammen tabte langt over en halv million kunder, er medregnet. Det står med andre ord skidt til og amerikanerne klipper kablet i stadigt højere tempo for hvert kvartal.

"Skinny bundles" redder ikke dagen

Den etablerede gren af branchen havde udset sig det såkaldte "skinny bundle" som en løsning til at holde på kunderne. Ved at tilbyde en billigere pakke med færre kanaler via apps og streaming, håbede man på at kunne holde på kunderne. Nye aktører som Google og Sony anså det samtidig som deres mulighed for at få en fod indenfor på tv-markedet. Det er tjenester som DirecTV Now, Sling TV, YouTube TV og PlayStation Vue - hvad der i Danmark ville svare til Telia TV eller Waoo TV Go. Efter nogle år med hastig vækst begyndte møllen forfra. Flere kanaler sneg sig ind i pakkerne, priserne steg kraftigt og kunderne begyndte igen at flygte. DirecTV Now, som er en af de førende, har i de seneste 3 kvartaler mistet over en halv million tv-kunder. I stedet vendes blikket mod streamingtjenester. Næste år lancerer AT&T's WarnerMedia streamingtjenesten HBO Max og Comcasts NBCUniversal lancerer egen streamingtjeneste, som endnu ikke har fået et navn. Med disse tjenester vil aktørerne samtidig forsøge at række ud over USAs grænser. USA har før givet os et praj om udviklingen i medielandskabet i Danmark og hvis de mørke skyer breder sig, så går danske tv-distributører som YouSee, Stofa og Waoo nogle meget udfordrende år i møde. Danmarks største tv-distributør, YouSee, har siden toppen i slutningen af 2014 frem til 1. kvartal 2019 mistet 185.000 tv-kunder eller hvad der svarer til 13% af tv-kundebasen.
- Kilde: regnskaber, Fiercevideo

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |