Mens al fokus i går aftes var rettet mod Apple WWDC, udsendte Bang & Olufsen en selskabsmeddelelse om yderligere nedjustering. Der peges igen på vigende TV-salg.
Svagere TV-salg end forventet
Bang & Olufsen nedjusterede i marts forventningerne til årets resultat. Dengang tilskrev man det bl.a. "uventet fald i TV-omsætningen i kvartalet", men man havde forventning om, at det ville vende i dette kvartal.
Det skete ikke og nu må man på baggrund af fortsat vigende TV-salg nedjustere yderligere. Fra i starten af året at have forventet en flad udvikling i omsætningen ift. året før, nedjusterede man i marts til en omsætningsnedgang på 10%. I gårsdagens meddelelse blev forventningen yderligere nedjusteret til 13-14%.
- "Det er klart, at vores økonomiske resultater i år ikke har været tilfredsstillende, og vi er meget skuffede over udviklingen. Vi vidste, at fjerde kvartal ville være udfordrende, og at især salget af TV til vores forhandlere ville være forbundet med en betydelig usikkerhed. Desværre har TV-salget i vores europæiske monobrand-netværk ikke normaliseret sig, som vi ellers forventede," siger Henrik Clausen, CEO, B&O.

Hvad angår næste regnskabsår, så vil Bang & Olufsen kommentere konkret herpå i forbindelse med offentliggørelsen af sin årsrapport den 11. juli 2019.
- "Vi forventer at vende tilbage til lønsom vækst i finansåret 2019/20, og vi vil i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten den 11. juli komme med et mere detaljeret bud på finansielle mål for virksomheden,” siger Henrik Clausen.
Læs også: Loewe er igen i økonomiske problemer
Bang & Olufsen præsenterede for nylig et 77-tommer BeoVision Harmony OLED-tv, der lanceres i oktober 2019.
I regnskabsåret 2011/12 udgjorde salget af TV halvdelen af Bang & Olufsens omsætning. Sidste år udgjorde salget af TV omtrent en fjerdedel. Det dokumenterede Flatpanels i juli 2018.