I valgets første tre uger er tidsforbruget via streaming på DRs faste nyheds- og aktualitetsprogrammer steget med 63%. Tæller med alle valgprogrammer med, er forbruget mere end fordoblet. Det fortæller DR.
Danskerne streamer nyheder
Streaming er blevet populært til film og tv-serier, men flow-kanaler har haft fast greb om mere klassiske tv-formater, herunder nyheds- og aktualitetsprogrammer.
Det er ved at ændre sig, beretter DR. Danskerne søger således i stigende grad mod streamingtjenesten DRTV for at se nyheds- og aktualitetsprogrammer.
- "I valgets første tre uger er tidsforbruget på de faste nyheds- og aktualitetsformater (TV-Avisen, Deadline, Debatten, Aftenshowet og Ultra Nyt) steget med 63 procent," fortæller DR med henvisning til DRTV. "Tæller man dedikerede valgprogrammer, som for eksempel ’Mød partierne’ med i ligningen bruges der mere end dobbelt så meget tid på nyheder som før valget."
Partilederrunden er for eksempel blevet set af 166.000 på streamingtjenesten DRTV, der giver frihed til at se tv-programmer, når husstanden har tid. At dømme ud fra tallene sætter mange danskere pris på denne frihed.

Fokus på nyheder og aktualitet
Netop nyheds- og aktualitetsformater er noget, som DR har haft fokus på i udviklingen af DRTV, der fremover skal være en "hovedindhold" til public service-paletten. Også TV 2 har fokus på at gøre streamingtjenesten TV 2 Play mere egnet til disse formater.
- "Brugerne har meget stor appetit på indhold om valgene. Aktualitet er en væsentlig del af DRTV’s DNA og valgene cementerer DRTV’s position som et streamingtilbud, der har nyheder og aktualitetsindhold som centrale elementer," siger Michael Arreboe, digital chef i DR Medier.
Dette er blot seneste eksempel på rykket mod streamingtjenester i det danske mediebillede. DRTV slog i årets første kvartal rekord med 5 mia. minutters streamet tv. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit så 10 minutters indhold på DRTV dagligt.
DR har planer om at slukke 3 tv-kanaler på flow-tv og gøre DR3 og DR Ultra til rene streamingtilbud. Under navnet DR2+ skal der udvikles et digitalt universe for samfunds- og kulturstof. Det sker alt sammen på DRTV, som pt. er tilgængelig på Apple TV, Chromecast, PlayStation, udvalgte Smart TV, HbbTV, mobil platforme og web. DRTV står foran en større relancering.