TP Vision, der producerer Philips TV i Europa, står nu også bag Philips Audio. I Amsterdam præsenterede selskabet sine første soundbarer og meldte mere slagkraftige modeller på vej.
TP Vision skal stå for Philips-lyd
For omtrent syv år siden kom Philips i økonomiske problemer. I Europa valgte selskabet at frasælge rettigheder til Philips TV til TP Vision og rettigheder til Philips Audio til Gibson. Efter Gibson sidste år gik i betalingsstandsning, blev TP Vision den nye licenshaver på lyd-området.
Sidste måned i Amsterdam annoncerede TP Vision, at Philips Audio-mærket relanceres med en komplet portefølje af produkter, der dækker over bl.a. bluetooth-højttalere, hovedtelefoner og soundbarer. De første soundbarer blev også vist frem i Amsterdam. Der er her tale om prisvenlige modeller, som er udviklet primært under Gibsons-tiden.

Philips HTL1193 er en 80W 2.1-kanals soundbar med trådløs subwoofer og indbygget Bluetooth. Der er også en 70W 2.1-kanaler HTL1510 soundbar. Produkterne blev lanceret i de første regioner i januar og udbredes i løbet af året. Priserne starter på 129 Euro, oplyses det.
Selskabet sagde i samme omgang, at vi kan forvente os mere slagkraftige soundbarer. De præsenteres formentlig på IFA-messen i september. TP Vision samarbejder med Bowers & Wilkins på lydområdet, Georg Jensen på designområdet og Dolby indenfor objekt-baseret lyd (Atmos). Der hentydes til, at soundbarer kan få gavn af disse partnerskaber.

Aftalen blev annonceret i maj 2018. Philips og TPV har underskrevet en aftale, som løber frem til den 31. december 2023 med mulighed for ”automatisk fornyelse”. Den dækker over Philips lyd og videoprodukter samt tilbehør verden over.
- ”TPV har været en betroet partner fos Philips i mere end et årti. Licensaftalen om at benytte brand’et på lyd- og videoprodukter samt tilbehør supplerer TPVs eksisterende licensaftaler med Philips, for eksempel TV og monitorer,” lød det fra selskabet i maj 2018.