Xbox One vil snart kunne afvikle spil i DTS:X lyd, foruden Dolby Atmos, ifølge Forbes. DTS:X, der løfter lytteoplevelsen, er også på vej til Windows.
DTS:X på Xbox One
Xbox One er første spilkonsol, som kan levere spil-lyd i Dolby Atmos. Snart bliver det muligt også at benytte det konkurrerende DTS:X format.
Begge formater er baseret på såkaldt objekt-baseret lydteknologi, hvor lyde (f.eks. stemmer og effekter) lagres som inidividuelle objekter fremfor at blive tildelt faste kanaler. Disse lydobjekter kan placeres 3-dimensionelt i omgivelserne omkring lytteren, hvilket giver en mere omsluttende lytteoplevelse.
Rygtet har svirret i et stykke tid – og en reference fremgik af en beta-udgave af Windows sidste år – men nu er det bekræftet af Microsofts chef for lyd, og spottet af Forbes.

DTS:X og Dolby Atmos har været understøttet ved afspilning (bitstream) af Blu-ray på Xbox One siden april 2017. Det nye i denne forbindelse er, at DTS:X snart kan anvendes i Xbox-spil. Windows PC’er får ligeledes understøttelse.
Med DTS:X forsøger Microsoft at differentiere sin spilkonsol yderligere fra Sony PlayStation 4, der mangler flere af de seneste video- og lydteknologier. Over de seneste par år har Microsoft tilføjet Dolby Atmos, Dolby Vision (kun streaming), FreeSync, HDMI ALLM, WiSA mm.
Læs også: Første TV med DTS:X i slutningen af 2019 eller 2020
Hvilke spil, der kommer til at tilbyde DTS:X, vides endnu ikke, og opdateringen bliver gjort tilgængelig for beta-testede før den udrulles til alle brugere, men det er ikke desto mindre en positiv udvikling, at Xbox One i stigende omfang omfavner objekt-baseret lydteknologi.
- Kilde: Forbes, Microsoft