Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix vil udgive 90 film årligt - med budgetter på op til 1,3 mia. kroner - FlatpanelsDK

Netflix vil udgive 90 film årligt - med budgetter på op til 1,3 mia. kroner

20 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

Netflix sigter mod at udgive 55 egenproducerede film årligt og hvis man tilføjer selskabets animerede film og dokumentarfilm, så lander tallet på 90 film årligt, ifølge New York Times. Det gør Netflix til et af de mest produktive Hollywood-studier.

En ny filmchef

Du har måske bemærket, at Netflix er begyndt at producere egne film. Du er måske endda begejstret for nogle af de senere udgivelser såsom Okja, Mudbound og Roma. Eller også forbinder du selskabets filmsatsning med storstilede fejlskud som War Machine og Bright.

Ikke desto mindre vil Netflix øge indsatsen markant på området.New York Times tegner et portræt af selskabets nye filmchef, Scott Stuber, som avisen kalder “en af de vigtigste personer i filmbranchen”. Han har til opgave at opbygge et filmstudie, der er lige så succesfuldt som tv-afdelingen.

Selskabet sigter nu mod at udgive 55 film årligt. 20 af disse vil have et produktionsbudget på mellem 20 til 200 mio. dollars – altså op til 1,3 mia. danske kroner – mens resten bliver mindre udgivelser og genrefilm. Hvis man medtæller animerede film – Netflix har for nylig etableret eget animationsstudie – og dokumentarfilm, så lander tallet på 90.


 Netflix Mowgli


Et af de mest produktive Hollywood-studier

2018 er ikke overstået endnu, men til sammenligning så har Disney i år udgivet 9 film i biografen, Sony Pictures har udgivet 34, Fox 16, Paramount 9, Universal 29 og Warner Bros 22, ifølge Box Office Mojo. Tallene er ikke direkte sammenlignelige med Netflix’ tal, da de andre studier også udgiver film udenom biografen, men Netflix er nu et af de mest produktive Hollywood-filmstudier.

Tidligere på året lød det, at Netflix spenderer mere på indhold end noget andet studie – sportsrettigheder undtaget – men det budget går også til tv-serier, comedy og andre genrer. Den største del af investeringspuljen kommer fra kundernes månedlige abonnementsbetalinger, mens en andel finansieres af lånte penge.

Den nye filmboss Scott Stuber nævner, at Netflix har film fra bl.a. Martin Scorsese, Steven Soderbergh, Dee Rees, Guillermo del Toro, Noah Baumbach og Michael Bay i støbeskeen.

- “Hvis man vil opbygge et fantastisk filmstudie, så skal man bygge det med fantastiske filmskabere,” sagde Scott Stuber til New York Times.

Scott Stuber er også manden, som har brudt med Netflix’ løfte om, at ”medlemmerne” – altså abonnenterne – prioriteres højest. Store filmsatsninger fra Netflix udgives nu i biografen op til 3 uger forinden premieren online, men de store biografkæder forlanger mere. Hvis Netflix vil have sine største produktioner op på de allerstørste lærreder, så skal eksklusivitetsperioden være længere.

- “I en verden, hvor forbrugernes valg driver alt –hvordan vi handler, hvordan vi bestiller dagligvarer, hvordan vi bliver underholdt – forsøger vi at ramme et punkt, hvor forbrugere får biografvisning som en mulighed. Men vi mener også, at det er afgørende, at såfremt man ikke har midlerne eller muligheden eller tiden til at gå i biografen, så skal man stadig kunne se film uden lang ventetid,” argumenterer han.

I hvor høj grad er Netflix villig til at gradbøje sine egne løfter? Det vil 2019 formentlig give os svar på.

- Kilde: New York Times

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |