Salget af 8K-tv udvikler sig langsommere end forventet. Analyseselskabet IHS Markit har reduceret sin salgsprognose for 2018 med næsten 80% og halverer i samme omgang prognosen for 2019. Det skriver Korea Herald.
Sløv start for 8K
Så sent som april forventede IHS Markit, at salget af 8K-tv ville nå op på 85.000 enheder i 2018. Det tal er nu nedrevideret til 18.000 skærme på trods af, at Samsung har lanceret sine første 8K-tv.
IHS Markit nedjusterer i samme omgang salgsprognosen for 2019 til 430.000 8K-tv, hvilket er under halvdelen af de 905.000 8K-tv, som selskabet tidligere havde spået. Det globale salg af 8K-tv forventes at ramme 1,89 mio. enheder i 2020 og 5,4 mio. enheder i 2022.
- "I øjeblikket er Samsung Electronics og japanske Sharp Corp. de eneste virksomheder, der har lanceret 8K-tv, så markedets størrelse er ikke så stor," lød det i en kommentar til Korea Herald.

Vent på HDMI 2.1
En analytiker peger på, at den langsomme start kan tilskrives manglen på indhold i 8K samt at forbrugere venter på “forbedrede 8K-tv”.
Sidstnævnte er en høflig henvisning til, at Samsung og Sharp har lanceret 8K-tv før 8K er klar. Nuværende skærme mangler HDMI 2.1, hvilket er påkrævet for at kunne modtage indhold i den høje opløsning. YouTube er en af de eneste indholdsudbydere, men skærmene kan ikke dekode tjenestens 8K-indhold. Selskaberne forsøger i stedet at sælge 8K-skærme baseret på evnerne indenfor opskalering, men forbrugerne køber tilsyneladende ikke argumentet.
Det forventes, at flere producenter lancerer 8K-tv næste år og i takt med, at HDMI 2.1 finder fodfæste. Flere af disse tv-modeller kan blive fremvist næste måned på CES 2019 messen i Las Vegas.
- Kilde: Korea Herald