Netflix er den klart førende streamingtjeneste i Danmark og øger sit forspring til de danske udbydere, ifølge en undersøgelse fra YouGov. 61% af danskere mellem 15-65 år betaler nu for mindst en streamingtjeneste.
Streaming TV i Danmark
Streaming-tv har i Norden opnået stor udbredelse på få år, men vi danskere er lidt mindre aktive end vores nordiske naboer. I Sverige og Norge har flere husstande mindst en abonnementstjeneste (DK: 61%, SE: 63%, NO: 66% ) og seerne ser mere indhold ugentligt (DK: 11,1t, SE: 12,7t, NO: 12,4t).
Netflix er førende i Danmark, hvor 46% af danskere i alderen 15-65 år kigger med, ifølge undersøgelsen. Det amerikanske selskab har sågar over de seneste fire år formået at udbygge sit forspring til alle andre tjenester herhjemme. I 2015 lå forskellen i udbredelse mellem Netflix og Viaplay på 20 procentpoint. I 2017 steg den til 24 procentpoint og i år ligger den på 27 procentpoint. Netflix kom til Danmark i slutningen af 2012.
Viaplay, TV2 Play og HBO Nordic er de tre næststørste aktører efter Netflix. DR TV er ikke medtaget i undersøgelsen, da den omhandler betalingstjenester.
Tallene kommer fra en tværnordisk undersøgelse foretaget af YouGov for de tre nordiske rettighedsorganisationer, herunder Koda i Danmark. Den såkaldte Polaris-undersøgelse blev også foretaget i 2015 og 2017.
Amazon er langt bagefter
Undersøgelsen viser desuden, at Amazons betræbelser på at slå igennem i Norden ikke går helt planmæssigt. I Danmark har Amazon nogenlunde samme udbredelse som upåagtede Dplay, der har Discovery i ryggen.
Konkurrencen på tv-markedet bliver skærpet i de kommende år. I 2019 søsætter Disney og WarnerMedia begge deres respektive streamingtjenester, mens Apple ligeledes forventes at melde sig på banen. Sportsligaer er også begyndt at eksperimentere med at distribuere udsendelser via streamingtjenester fremfor tv-kanaler. Hvad angår den markedsledende streamingaktør, så investerer Netflix i disse år massivt i sin filmforretning.
- Kilde: Koda, YouGov