Yderligere 14.000 husstande sagde i andet kvartal af 2018 farvel til tv-pakken hos YouSee, viser regnskabet. Tv-forretningen er, målt på antal kunder, tilbage på 2010-niveau.
Tilbage på 2010-niveau
YouSee har travlt med at udvikle teknisk moderne løsninger til nye tv-platforme og med at flette streamingtjenester ind i tv-pakken. Alligevel taber selskabet tv-kunder med uformindsket styrke.
De første tegn på nedgang viste sig i 2015 og fra 2017 begyndte det at gå stærkt. I andet kvartal af 2018 mistede YouSee yderligere 14.000 husstande som tv-kunder. Det skete på trods af dansk deltagelse ved fodbold-VM. Siden toppen i 2014 har selskabet således mistet 143.000 husstande som tv-kunder.
Selskabet har selv peget på Bland Selv-konceptet som en af løsningerne. Bland Selv blev lanceret i februar 2018 og gør det muligt at blande tv-kanaler og streamingtjenester i tv-pakken. På IFA-messen fortalte selskabet, at 175.000 kunder gør brug af tilbuddet, som til efteråret udvides med flere tjenester.
Bland Selv har dog ikke sat prop i og ser nu ud til at påvirke indtjeningen negativt. Selskabet siger, at bruttoavancen er faldet knap 9% (år-til-år) “på grund af højere indholdsomkostninger, dels som følge af inddragelsen af streamingtjenester i tv-pakkerne”.
Efter YouSee er blevet afnoteret fra børsen, oplyser selskabet ikke længere, hvor stor en andel, der er på grundpakken og hvor stor en andel, der har tv-boks. Det oplyses dog i regnskabet, at man stadig oplever ”migration til billigere abonnementer” på tv-fronten.
YouSee er stadig Danmarks største tv-udbyder med 1,267 millioner husstande som tv-kunder. De er heller ikke alene om at tabe kunder. Allerede sidste år stod det klart, at kabel-klipperi er en realitet i Danmark. Pilen peger ikke desto mindre stadig nedad og de seneste tiltag ser ikke ud til at have ændret afgørende på udviklingen hos selskabet.
YouSee hæver per 1. januar 2019 priserne med mellem 10-25 kroner per måned.
- Kilde: TDC-regnskab