Gamefly forsvinder på LG, Philips og Samsung Smart TV idet selskabet lukker sin streamingtjeneste til spil. Det skriver Variety. Electronic Arts har opkøbt teknologien.
Endnu et selskab lukker
Det lader til, at selskaber bag spilstreaming har svært ved at overbevise gamere. Over de seneste år har vi været vidne, at selskaber såsom OnLive og Gaikai har måtte lukke. Man kan nu tilføje Gamefly til listen.
Idéen bag spilstreaming – eller cloud gaming – er, at spil streames over internettet, ligesom Netflix streamer film. Spillene renderes på kraftfuld hardware et sted i en serverpark og streames derefter som komprimeret video over internettet til din tv-skærm, medieboks eller håndholdte enhed. Således kan konsollen springes over. Man skal blot bruge en spilcontroller.
Gamefly har været tilgængelig som app på mediebokse såsom Amazon FireTV samt Smart TV fra LG, Philips og Samsung. App’en ophører med at virke den 31. august, ifølge et brev som Gamefly har udsendt til sine kunder.

Store selskaber viser fortsat interesse
Teknologien bag Gameflys streamingtjeneste er blevet overtaget af Electronic Arts (EA). Selskabet lancerede tidligere på ugen tjenesten Origin Access Premier, som tilbyder adgang til alle nye spil fra EA fem dage før de lanceres. Beslutningen om at lukke Gamefly blev taget før EA købte teknologien, fortæller en kilde til Variety.
På trods af Gameflys kvaler, tror EA på, at den nye tjeneste kan få gamere til at støtte op om en abonnementsmodel. EA er da heller ikke alene om at forestille sig en fremtid, hvori vi lejer spil fremfor at eje spil. Sony tilbyder en tilsvarende tjeneste i form af PlayStaiton Now, som dog er begrænset til nogle få regioner.
Microsoft har annonceret, at de agter også at lancere en streamingtjeneste til spil. Rygtet vil vide, at selskabet sågar arbejder på en billigere Xbox til spilstreaming.
Spilstreaming som koncept hænger ved og små såvel som store selskaber forestiller sig, at det kan udbrede AAA-kvalitets spil til flere skærme verden over. Det kræver dog øjensynligt en mere dedikeret indsats for at få kunderne med på idéen.
- Kilde: Variety