Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFlere end forventet opsiger tv-pakken i USA trods Netflix-integration - FlatpanelsDK

Flere end forventet opsiger tv-pakken i USA trods Netflix-integration

26 Jul 2018 | Rasmus Larsen |

Tv-udbydere i USA gør ligesom YouSee herhjemme. Set-top-boksen omdannes til en platform, der foruden kanaler byder på Netflix og andre apps. Alligevel opsiger amerikanske seere tv-pakken i højere tempo end forventet, ifølge en opgørelse fra eMarketer.

Udvandring fortsætter

Udviklingen i USA har før vist sig at være en god indikator for Danmark. Hvis det viser sig også at blive tilfældet for tv-markedet, så hænger der tunge, sorte skyer over YouSee, Stofa m.fl.

Der er stadig 186,7 millioner vokse personer i USA, som ser kabel-, parabol-, IP- eller antenne-tv, men 33 millioner har meldt sig ud. Disse seere, der er defineret ved, at de har meldt sig ud og er forblevet ude, skifter i stedet til streamingtjenester såsom Amazon, HBO og Netflix.

Analyseselskabet eMarketer noterer sig, at ”kabelklipperi fortsætter med at overgå vores forventninger”. Sidste år forventede analyseselskabet, at antallet af kabelklippere ville stige med 22% fra 2017 til 2018, men det går hurtigere end forventet, hvorfor estimatet er blevet opjusteret til 33%.



YouSee-modellen virker ikke

Udviklingen finder sted på trods af forsøg på at integrere Netflix og andre apps på set-top-boksen. Ved at samle streamingtjenester og tv-kanaler gives desuden rabat. Amerikanske tv-udbydere såsom Comcast og Dish følger med andre ord samme drejebog som YouSee herhjemme. YouSee introducerede senest en rabatordning baseret på point.

Ved at positionere set-top-boksen som en platform, spiller aktørerne sig op imod endnu mægtigere selskaber såsom Amazon, Apple og Google. De amerikanske teknologiselskaber arbejder i disse år på at skabe egne tv-platforme med hhv. FireTV, Apple TV (tvOS) og Android TV.

- “De fleste af de store, traditionelle tv-udbydere (Charter, Comcast, Dish, etc.) har nu en eller anden måde, hvorpå de kan integrere Netflix,” siger Christopher Bendtsen, senioranalytiker hos eMarketer. “Disse partnerskaber er stadig i de tidlige faser, men vi forventer ikke, at de får en betydelig nedbringende effekt på kundetabet. Med flere betalings-tv og streaming-partnerskaber i fremtiden, kombineret med andre strategier, vil tv-udbyderne i sidste ende forsinke – men ikke stoppe – kundetabet.”

Visse selskaber formår at samle en portion af de seere, som opsiger tv-pakken, op ved at pakke tv-kanaler i en særskilt streamingløsning såsom Sling TV, PlayStation Vue eller YouTube TV. Det svarer til den løsning, som Watz Me Now lancerede i Danmark for nogle år tilbage. Selv hvis kundebasen hos disse tjenester medregnes, er antallet af kabelklippere stadig steget markant. Seerne søger i stedet mod streamingtjenester såsom Amazon (88.7m), HBO Now (17.1m), Hulu (55m), Netflix (147.5m) og YouTube (192m).

eMarketer forventer, at gruppen af kabelklippere i USA vil ramme 55 millioner i 2022, men det kan igen vise sig at blive et konservativt estimat.

Den danske tv-branche fastholdt i en periode, at folk ikke opsagde tv-pakken, men i stedet nedgraderede til en mindre pakke for at supplere med streamingtjenester. I slutningen af 2017 stod det imidlertid klart, at kabel-klipperi i Danmark er en realitet. Hvis det danske marked udvikler sig som USA, så går de traditionelle tv-aktører nogle svære år i møde.

- Kilde: eMarketer via Recode

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |