Netflix regnede med at bruge 7-8 mia. dollars på indhold i år, men beløbet vil formentlig ramme 12-13 mia. dollars, ifølge The Economist. Det er mere end noget andet film- eller tv-studie.
Netflix i 2018: 82 film, 700 programmer
Netflix boomer og nye abonnenter melder sig til med rekordfart. Selskabet vil investere 12-13 mia. dollars på indhold alene i år, skriver The Economist baseret på tal fra Goldman Sachs. Noget af indholdet når ud til seerne i år, mens andet første kommer senere.
Selskabets investeringer vil gøre det muligt at udsende over 80 spillefilm og 700 nye eller licenserede tv-programmer i 2018. The Economist noterer i den forbindelse, at Warner Bros frigiver 23 spillefilm i biografer i år, mens Disney frigiver 10. De to studier laver dog også spillefilm, som aldrig kommer i biografen, så tallene kan ikke sammenlignes en til en.
Ikke desto mindre er budgettet på 12-13 mia. dollars mere end hvad noget andet film- eller tv-studie spenderer årligt på indhold – sportsrettigheder ikke medregnet. Netflix producerer pt. indhold på tværs af 21 lande. Goldman Sachs estimerer, at budgettet kan ramme svimlende 22,5 mia. dollars årligt allerede i 2022.
En god portion af budgettet er øremærket store spillefilm, som man tidligere ville have forventet at se på det store lærred. Disse film dækker bl.a. over fortsættelser til Bright med Will Smith, Six Underground ($150m budget) med Ryan Reynolds og instrueret af Michael Bay samt The Irishman ($125-140m budget) med Scorsese, De Niro og Al Pacino.

Hvem skal udfordre netflix?
Netflix er ikke længere udfordreren. Selskabet er på vej mod at blive verdens største tv-tjeneste og optager i disse år lån for milliarder af dollars til at finansiere de vilde vækstplaner. De håber på, at gælden kan afbetales i takt med, at man når ud til millioner af nye kunder.
Netflix har på nuværende tidspunkt 125 mio. abonnenter og over 300 mio. seere.
Amazon forventes at investere 4 mia. dollars i indhold i år, skriver The Economist. De er bl.a. ved at udvikle en tv-serie baseret på The Lord of the Rings. Apple og Google er også begyndte at hælde nye penge ind i produktionen af tv-serier og film.
Disney er en af de toneangivende spillere i biograferne og studiet har i 2018 allerede omsat for over 4 mia. dollars på tværs af fem blockbuster-film. Salget af biografbilletter i Amerika og Canada er dog faldet over 20% fra 2002 til 2017, ifølge Goldman Sachs, og Disney har øjensynligt anerkendt Netflix’s styrke på markedet for hjemmeunderholdning. Disney er i gang med at opkøbe 21st Century Fox. Det samlede indholdskatalog skal brugses til at lancere en streamingtjeneste, der kan konkurrere med Netflix.
Reed Hastings, direktør for Netflix, har tidligere udtalt, at han forventer, at Apple og Disney melder sig på banen som nogle af de stærkeste konkurrenter i nærmeste fremtid.
Netflix’s indholdsbudget er på himmelfart, men det står klart, at selskabet skal tiltrække flere kunder, samtidig med, at de får eksisterende kunder til at betale mere, for at gøre det bæredygtigt. Måske derfor er vi netop nu vidner til, at selskabet “tester” et dyrere ’Ultra’ abonnement.
- Kilde: The Economist