Tv-kanaler er stadig mere udbredte end streamingtjenester, men kigger man på danskere under 35 år, så er magtbalancen tippet, ifølge tal fra Gallup. Prognoser peger på, at streaming lægger sig i front for hele befolkningen i 2019.
Alder afgør tv-vaner
84% af den danske befolkning ser ugentligt tv-kanaler direkte eller forskudt. Andelen er ”kun” 54% for streamingtjenester (betalingstjenester) såsom Netlix, HBO og Viaplay. Opdeles tallene på aldersgruppe, afslører de dog et stort skel imellem danskernes medievaner. Det viser tal fra Kantar Gallup i Slots- og Kulturstyrelsens årlige rapport.
Blandt de 12-18-årige streamer 82% ugentligt, mens 67% ser tv-kanaler ugentligt. Samme tendens ses for de 19-34-årige, mens balancen tipper til fordel for tv-kanaler hos danskere i alderen 35-54 år (var tidl. opdelt i hhv. 35-44 år og 45-54 år). Hos danskere over 55 år er tv-kanalerne stadig den klart foretrukne tv-sendeform.
- ”Der er fortsat en tydelig sammenhæng mellem tv-vaner og alder: Jo ældre, jo større andel ser tv ugentligt,” skriver Slots- & Kulturstyrelsen i rapporten.
Tv-kanalerne er i tilbagegang på tværs af næsten alle aldersgrupper, og særligt hos de unge. På samme måde er streaming i fremgang på tværs af alle aldersgrupper, og særligt hos de unge.
Prognoser fra bl.a. analyseselskabet Wilke peger på, at streamingtjenester definitivt vil overhale tv-kanaler i den danske befolkning som helhed i 2019.
Flere husstande uden tv-signal
Samme rapport påviser, at andelen af tv-apparater, som er ikke er tilsluttet et antennesignal, er stigende i danske hjem. Fra 2011 til 2017 er andelen steget fra 3% til 11%. Slots- og Kulturstyrelsen peger på, at det primært er ”unge enlige eller par uden børn”, som klipper tv-kablet.
Det betyder ikke, at danskerne dropper tv-skærmen. Det viser blot, at flere danskere vælge at klippe antenne kablet til fordel for streaming via indbyggede apps eller eksterne streamingløsninger.
Tallene fremgår i den årlige rapport ’Rapportering om Mediernes Udvikling i Danmark’ fra Slots- og Kulturstyrelsen. Hele rapporten kan læses her.
Om undersøgelsen
Baseret på Seer-Undersøgelsen (tidligere Tv-meter-målingen), der drives af Kantar Gallup for TV 2, DR, MTG, Discovery Networks, Turner, Disney, Viacom og FOX.
Tallene før 2017 er opgjort som live + VOSDAL (Viewed On Same Day As Live), mens tallene for 2017 er opgjort som live + VOSDAL + TS (Time Shifted). |
- Kilde: Slots- og Kulturstyrelsen