LG Electronics har ansøgt om 3 varemærker relateret til microLED-skærmteknologi. Koreanske medier mener at vide, at LG vil afsløre sit første microLED-tv på IFA-messen i Berlin.
MicroLED-varemærker
Det kan være uden betydning og del af en defensiv strategi, men vi mistænker LG for at forberede en front mod Samsungs indtræden i segmentet for microLED-skærme. I februar rapporterede Business Korea, at LG vil afsløre “microLED-tv større end Samsungs Electronics The Wall til september i år“.
MicroLED kaldes også mLED eller µLED, som i ‘µ’ for micro (og det 12. bogstav i det græske alfabet). Flatpanels har i denne uge opdaget, at LG Electronics har anøsgt om varemærker på 'True µLED', 'QµLED' og 'MµLED' i EUIPO (European Union International Property Office). Ansøgningerne, der er indsendt som figurative varemærker, er stadig under gennemgang ved varemærkekontoret.
LG Electronics har klassificeret varemærkerne i kategorier såsom ‘LED display for television’ og ‘Television receivers’, men dog også i andre komplet urelaterede kategorier. Selskabet har tidligere ansøgt om ‘XμLED’, ‘SμLED’, and ‘XLμLED’.

LG har stadig fuld tiltro til OLED, men microLED tegner til at blive en værdig konkurrent. Ligesom OLED, er microLED en selv-emitterende skærmteknologi, hvor hver enkelt pixel genererer sit eget lys. Ulig OLED, er teknologien baseret på inorganisk materiale. En af udfordringerne med microLED er at gøre pixels små nok til at kunne passe ind i en typisk tv-skærm.
Læs også: En introduktion til MicroLED; en ny selv-emitterende skærmteknologi
Samsung – ærkerivalen fra hjembyen Seoul – forventer at kunne lavere sin 146-tommer store The Wall til august. Sony udvikler ligeledes skærme baseret på teknologien. I 2012 fremviste Sony en prototype på 55-tommer under navnet ”Crystal LED”. Den nåede dog aldrig forbrugermarkedet.
- Kilde: EUIPO (1, 2, 3)