Streaminggiganten vil frigive næsten 500 nye film, tv-serier og andre produktioner før udgangen af 2018, hvilket bringer det totale katalog op på omtrent 1000. 85% af nye investeringer sker nu i original-produktion, ifølge selskabet og Variety.
Netflix øger egenproduktion
Meget af det indhold, som findes på Netflix, er indhentet via licensaftaler med andre studier, men 85% af de nye investeringkroner går nu til eksklusivt indhold – eller originalt indhold – som kun kan ses på Netflix. Det oplyste indholdschef Ted Sarandos ved MoffettNathanson 2018 konferencen.
Konkurrenter såsom Disney vil over de kommende år trække deres indhold fra Netflix for i stedet at tilbyde det eksklusivt på egne tjenester. Netflix’s satsning på egenproduktion begyndte delvist fordi selskabet forventede, at denne tendens ville blive stærkere. Specifikt i forhold til Disneys streamingtjeneste, så er det ”faktisk sket langsommere end jeg havde troet”, sagde Sarandos. Nye spillere såsom Amazon og Apple har også meldt sig på banen – eller gør det snart.
Ved udgangen af 2018 forventer Netflix at kunne tilbyde 1000 originale titler i kataloget. Omkring 470 af disse vil få premiere i tidsperioden fra i dag frem mod slutningen af året - 80 af disse er nye spillefilm. Selskabet forventer at investere 8 mia. dollars på indhold alene i 2018.
Selskabets satsning på eget indhold startede for alvor i starten af 2013 med House of Cards, så det fyldestgørende katalog er altså opbygget på mindre end 6 år.
I samme forbindelse annoncerede selskabet, at de har skrevet under på en aftale med Guillermo del Toro om at skabe en gyserserie.

Sarandos: Mindre film bliver også set
Netflix er notorisk for ikke at dele ud af sin seerdata, men Sarandos gjorde en undtagelse for at lukke diskussionen om, hvorvidt mindre film drukner i kataloget. Det er langt fra tilfældet, lød budskabet, og Sarandos tilføjede, at to mindre film (Roxanne Roxanne og Dude) begge er blevet set 8-10 millioner gange. Netflix bruger blandt andet algoritmer til at foreslå nyt indhold baseret på seernes historik og smag.
Sarandos gentog desuden, at Netflix ingen intentioner har om at kaste sig over sport eller nyheder.
Der er således masser af nye egenproduktioner på vej ind i kataloget hos Netflix, men en del indhold fra andre studier står også til at forsvinde over de kommende år. Det er en ny realitet, som særligt mangeårige abonnenter skal vænne sig til, men at dømme ud fra selskabets eksplosive vækst, er det en succes.
- Kilde: Variety