Netflix’s vækstmotor synes ustoppelig og selskabet tilføjer for tiden over 2 mio. nye kunder hver måned. De har nu 125 mio. abonnenter - og langt flere seere.
Rekordvækst hos Netflix
Streaminggiganten har i løbet af årets tre første måneder fået 7,4 mio. nye kunder, heraf 5,46 mio. udenfor USA. Omsætningen steg med 43%, hvilket er “den største vækst hidtil for vores streaming-forretning”, lyder det.
Netflix er tilgængelig i over 190 lande og de forventer at bruge 8 mia. dollars på nyt indhold i år. En god portion skal investeres i film, som selskabet tilsyneladende har haft succes med på trods af kraftig modstand fra den etablerede del af branchen.
Tidligere på måneden blev Netflix bandlyst fra filmkonkurrencen i Cannes på grund af nye regler. Filminstruktører som Christopher Nolan og Steven Spielberg har også offentligt kommenteret på Netflix’s forretningsmodel.
Reed Hastings, direktør fra Netflix, kommenterer i forbindelse med kvartalsregnskabet offentligt på fejden med henvisning til, at de kunder, som betaler for indholdet, skal være de første til at kunne se nye film.
- “We will continue to celebrate our films and filmmakers at other festivals around the world but unfortunately we will have to sit out Cannes for now so that our growing French membership can continue to enjoy our original films,” lød det fra Hastings.
Kvartalet viser desuden, at Netflix formår at holde på kunderne på trods af prisstigninger på flere markeder.
Over 300 mio. seere?
Hvor mange seere, der har set en given tv-serie eller film, afslører Netflix ikke. Det kommenterer selskabet som udgangspunkt ikke på. Netflix sagde dog for nylig, at for hvert abonnement, har man 2,5x seerprofiler. Såfremt forholdet stadig passer, har Netflix over 310 mio. aktive seere verden over.
Netflix forventer at trække yderligere 6,2 mio. kunder ind i butikken i årets andet kvartal og tager således syvmileskridt på vejen mod at blive en global magtfaktor - hvis de da kan nedbryde Kinas mure.
- Kilde: Netflix