LG Display sigter mod at kunne producere 10 mio. OLED-tv-paneler i 2021 og vil investere over over 100 mia. kroner for at realisere planen, beretter Nikkei.
"Vi satser alt på OLED”
LG Display vil øge produktionen fra lidt under 2 mio. paneler sidste år til tæt på 3 mio. i år. Selskabet vil derefter trinvis øge produktionen, så den rammer 10 mio. OLED-tv-paneler årligt i 2021. Der sælges globalt mere end 200 mio. tv-skærme hvert år.
- "Vi vil nemt kunne producere 10 millioner eller 20 millioner OLED-tv-paneler da forbrugerne er villige til at betale for bedre produkter," sagde Lee Sang-hoon, SVP, LG Display, til Nikkei. "Vi planlægger at producere 2,8 millioner i år og sigter mod at ramme 10 millioner i 2021. "
OLED har allerede kapret en stor andel af markedet for high-end TV. Analytikere peger på, at OLED-tv sidste år udgjorde 50% af det globale marked for high-end TV ($2000 eller mere). Andelen forventes at stige til 70% i år.
LG Display vil investere over 100 mia. kroner i OLED-teknologi frem mod 2020. Selskabet er på nuværende tidspunkt ved at etablere en 10.5G fabrik, som kan producere større OLED-tv med 8K-opløsning, og har desuden godkendt en ny 8G fabrik til opførelse i Kina.
Læs også: Første indtryk: 8K OLED og rollable OLED
- "Vi satser alt på OLED, samtidig med, at vi miniminerer vores operationelle investeringer i LCD," sagde Lee.

13 partnere – og flere på vej
For at realisere drømmen om at producere flere OLED-tv, kræver det naturligvis, at antallet af tv-producenter, som sælger OLED-tv, forøges, eller at produktionsomkostningerne nedbringes, så skærmene bliver billigere at købe – eller begge dele.
LG Display forsyner på nuværende tidspunkt 13 globale tv-producenter med OLED-tv-paneler, herunder LG Sony, Panasonic, Philips og Bang & Olufsen. Flere kinesiske producenter springer med på vognen i år. Den mest bemærkelsesværdige tilføjelse er kinesiske Hisense, som for bare få år siden dannede QLED Alliance med Samsung og TCL.
LG Display fortæller ydermere, at 92% af alle high-end TV, som blev solgt i Japan sidste år, var baseret på OLED-teknologi. Japan er som bekendt bl.a. Sonys hjemmebane. Analytikere forventer, at LG Display vil forsyne Sony med dobbelt så mange ’Crystal Sound’ OLED-paneler i år i forhold til sidste år.
I takt med, at LCD langsomt glider ud, står OLED til at lukrere, men nye skærmteknologier lurer i kulissen. De første tv-skærme baseret på microLED-teknologi forventes lanceret senere i 2018. Ærkerivalen Samsung arbejder også på at udvikle tv-skærme baseret på QD-LED.
- Kilde: Nikkei