Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNielsen er begyndt at indsamle seerdata på Smart TV - FlatpanelsDK

Nielsen er begyndt at indsamle seerdata på Smart TV

10 Apr 2018 | Rasmus Larsen |

Nielsen kan nu spore seernes tv-vaner i realtid via et system, som analyserer billeder på skærmen. Systemet er ved at blive kørt ind i 40 mio. Smart TV fra otte producenter, beretter Variety.

Baseret på Gracenote

Nielsen opkøbte i 2016 selskabet Gracenote, der blandt andet tilbyder den programinformation, som du får i tv-guiden på din tv-skærm. Igennem Gracenote-integrationen i Smart TV er Nielsen ved at indkøre et system kaldet Grabix, som er baseret på ACR-teknologi (Automatic Content Recognition).

ACR fungerer ligesom en billedmotor og analyserer selve billedinformationen på skærmen. Teknologien kan derfor registrere, hvad du ser, uagtet kilden til tv-signalet. Det dækker over såvel afspillere tilsluttet via HDMI samt private feriebilleder og videoer. Så længe tv’et er forbundet til internettet, kan tv-vaner registreres.

Nielsen oplyser, at de kan indsamle data på tværs af over 40 mio. Smart TV fra otte producenter. Ved lancering indsamles seerdata i 3 mio. Smart TV. Seerdata indsamles i realtid, så tv-stationer og andre aktører, som har adgang til Nielsens statistik, kan se præcis, hvordan seerne reagerer på reklamepauser og lignende.


ACR har tidligere været i vælten

ACR-teknologi har i flere omgange været i skudlinjen. Den amerikanske tv-producent Vizio indgik forlig med myndighederne for at indsamle brugerdata via ACR uden seerens samtykke. Europa har også via GDPR indført strengere krav for dataindsamling, således at brugeren først skal give samtykke og producenten tydeligt skal angive, hvilken type data, der indsamles.

Læs også: Guide: Undgå at dit Smart TV overvåger dig

Nielsen oplyser, at de søger samtykke før de begynder at indsamle data via ACR og at brugerdata anonymiseres. Det står dog ikke klart, hvorvidt man begrænser funktionaliteten i tv-guiden, som trækker information fra Gracenote, hvis man afviser.

ACR bruges desuden til andre formål i Smart TV fra de fleste producenter. Platforme såsom Roku bruger også ACR.

Nielsen benytter herudover metoder såsom optagelse af lyd i stuen via smartphone apps. Ved at bruge telefonens mikrofon kan Nielsen genkende tv-serier fra bl.a. Netflix, som ikke ønsker at dele data med tredjepart.

At benytte et Smart TV i dag, er ensbetydende med dataindsamling fra flere parter. Denne data bruges blandt andet til at målrette reklamer på tværs af platforme samt generel statistik.

- Kilde: Variety

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |