Fejlen, der har sendt YouSees tv-boks og apps samt Blockbuster i dørken, ramte systemet søndag ved middag og er stadig ikke løst mandag morgen. Selskabet mener, at det skyldes en overgravet fiberforbindelse.
Opdatering kl. 08:23 Fejlen ser ud til at være rettet.
Rammer tv-boks og apps
Nedbruddet følger i kølvandet på adskillige nedbrud under vigtige fodboldkampe. Denne gang rammer det hele TDCs netværk af underholdning, som er opkoblet til internettet. Det vil sige YouSee TV via web og apps, YouSee-boksen, YouSee Musik, routere, mail, selvbetjening og Blockbuster.
Det massive nedbrud startede søndag omkring klokken 13.00. Selskabet mener, at det skyldes et overgravet fiberkabel
- ”En fiberforbindelse i København er gravet over af en entreprenør. Kablet forbinder to af TDC’s vigtige netværkscentre. Vi er derfor ramt af en fejl, der betyder, at vores kunder for øjeblikket oplever problemer med at tilgå tjenester som TV & Film via web og app, YouSee Musik, Mail, Selvbetjening, TV-boks og visse kunder med bredbånd,” skrev YouSee i en opdatering i går aftes.
Blockbuster, der er ejet af TDC, bekræfter, at de også er ramt af fejlen.
- ”Vi har desværre nogle udfordringer med vores tjeneste her til aften, hvilket betyder du ikke kan benytte vores apps eller hjemmeside” lød det fra Blockbuster i går aftes.

Stadig ikke løst mandag morgen
Udfordringerne er stadig ikke løst mandag morgen. Alt arkivindhold er utilgængeligt i YouSee app’en. Selskabet har dog formået at få live-tv op at køre i app’en.
YouSee advarer om, at man ikke må slukke for hverken tv-boks eller internet-router på stikkontakten.
- ”Til de kunder som har en fungerende tv boks, samt internet der virker: Du må ikke genstarte din YouSee Tv-boks, gør du det, vil den fejle ved opstart. Vi fraråder også, at du genstarter dit modem, da du kan risikere, ikke at kunne på nettet igen. ”
YouSee tilføjer, at man kan rykke antennekablet fra tv-boks til tv-skærm. Dermed bruges tv’ets interne tuner. Det virker dog ikke såfremt husstanden har valgfrie kanaler.
- ”I forhold til en tidshorisont, så kan desværre ikke sige noget nærmere på nuværende tidspunkt,” lød det i en opdatering ved 11-tiden i går aftes.
Slår man en YouSee-adresse op i indre København, så får man besked om, at fejlen forventes løst torsdag den 21. december klokken 10.00.
- Kilde: YouSee, Blockbuster via Recordere.dk