Kinesiske Hisense har købt japanske Toshibas TV-forretning for ca. 840 mio. kroner. Toshiba har kæmpet med at holde hovedet oven vande, mens Hisense drømmer om at blive en global spiller på tv-markedet.
Hisense TV solgt som Toshiba
Hisense har købt en andel på 95% af Toshiba Visual Solutions, som omfatter tv-produktion, brand, forskning og udvikling, patent/varemærke-portefølje og drift. Salgprisen er ca. 840 mio. kroner og Toshiba beholder en andel på 5%. Afdelingen har omkring 700 ansatte.
Som del af aftalen får Hisense rettighederne til at benytte Toshiba-logoet på tv-skærme “for en periode på 40 år for partnere under Visual Solution i Europa, Sydøstasien og andre markedet”, sagde selskabet.
- “As the Official Television Sponsor of the FIFA World Cup Russia 2018, Hisense is poised to continue to expand and implement its global brand vision and strategy. With the benefit of this acquisition, Hisense will develop and enlarge its international strategy of TV business in R&D, branding and marketing by operating under multiple brands. The cooperation between Hisense and Toshiba will drive changes to the new picture of TV business.”
Toshiba er et japanske selskab med en traditionsrig historie, der strækker sig over 142 år. I de seneste år har selskabet dog kæmpet med at få sorte tal på bundlinjen og er ikke længere en stærk aktør på tv-markedet, med undtagelse af hjemmemarkedet i Japan. Selskabet forsøger også at frasælge andre afdelinger.
I meddelelsen inkluderede Hisense følgende kort.

Hisense er den største kinesiske tv-producent og har været førende på hjemmemarkedet i 13 år i træk. Selskabet har også rettighederne til at sælge tv-skærme under Sharp-logoet i USA, men Foxconn, som har opkøbt Sharp, ønsker ikke at forlænge licensaftalen, når den udløber om 2 år. Toshiba har pt. solgt rettighederne til at bruge tv-logoet til Compal i USA og Vestel i Europa. Det står ikke klart, hvad der sker med de eksisterende aftaler efter overtagelsen.
Hisense har længe forsøgt at slå igennem på den internationale scene og selskabet mener åbenlyst, at mere etablerede tv-mærker kan hjælpe dem med at opfylde drømmen. Handlen forventes lukket i februar 2018.
- Kilde: Hisense