Samsungs markedsandel i premium-segmentet for tv-skærme er i frit fald. Selskabet vil derfor fremskynde udviklingen af micro-LED skærmteknologi efter køberne har afvist de glorificerede LCD-tv. Det rapporterer koreanske medier.
Købere har afvist glorificeret LCD
For to år siden sad Samsung på over 55% af segmentet for premium tv-skærme (over 10.000 kroner). Andelen var faldet til 20,3% i slutningen af 2016 og ramte 13,2% i første kvartal af 2017. Det fremgår af markedstal fra IHS Markit.
I denne periode har Samsung forsøgt at positionere glorificerede LCD-tv som alternativ til konkurrenternes OLED-tv; først som ”SUHD” og sidenhen som ”QLED”. Forbrugerne har tilsyneladende afvist den kreative markedsføring, der følger i halen på andre fejlslagne satsninger fra Samsung, herunder 3D-tv og buede tv.
- "Samsung's dominance has been shaken by aggressive promotions of organic light-emitting diode TVs by LG and Sony," lød det fra en kilde i industrien overfor koreanske Yonhap News.
Sony og LG dominerer nu premium-segmentet med andele på henholdsvis 39% og 35,8% i første kvartal af 2017, takket være primært OLED-teknologi. Særligt Sony har oplevet fremgang over det seneste år. IHS spår, at OLED vil vinde yderligere andele i de kommende år.
Samsung holder fast i førerpositionen på tv-markedet som helhed.

Vil satse på micro-LED
Samsung vil ifølge koreanske medier fremskynde udviklingen af micro-LED skærmteknologi for at genvinde tabt terræn i den dyre ende af tv-markedet, hvor pengene til fremtidig udvikling normalvis hentes.
Micro-LED er en ny type selv-emitterende skærmteknologi. Hvor OLED bruger organisk materiale til at skabe lys i hver pixel, bruger micro-LED uorganisk materiale. I første omgang forventes Samsung at implementere micro-LED teknologi i biografskærme og senere i tv-skærme.
- “Samsung has been trying to diversify its product portfolio to wean itself away from the so-called ‘all-in strategy for QLED’ and is currently executing some plans with partners,” sagde en kilde til Korean daily JoongAng Ilbo.
Læs også: En introduktion til MicroLED; en ny selv-emitterende skærmteknologi
Markedstal for 2. kvartal af 2017, hvor Samsung lancerede sine første ”QLED” LCD-tv, er endnu ikke tilgængelige. Der er dog ingen tegn på fremgang. Det sydkoreanske selskab har allerede skåret tv-produktionen med 10-15% og yderligere nedjusteringer kan være på vej, lyder det fra en kilde, som koreanske medier har talt med.
Apple, LG, Sony og andre selskaber forsker ligeledes i micro-LED, men teknologien forventes ikke klar til tv-markedet før om ”adskillige år”. Samsung vil afsløre planerne for det kommende år på CES 2018 messen i januar.
- Kilde: IHS via Yonhap, Korea Herald (2), JoongAng Ilbo