Salget af UHD Blu-ray-skiver forventes at stige 8x i år og Hollywood forventes at lancere lige så mange titler i de sidste 4 måneder af 2017, som i de foregående 8. Det var nogle af budskaberne fra Blu-ray Disc Association, da vi mødte dem på IFA i Berlin.
4 travle måneder forude
Det totale marked for skiver er nedadgående, men UHD Blu-ray-formatet viser gode takter. BDA pegede på flere årsager. Først og fremmest er salget af UHD-skærme kraftigt opadgående; i en sådan grad, at 1/3 af alle husstande globalt forventes at have en UHD-skærm ved udgangen af 2021. Herudover er udbredelsen af hurtige internetforbindelse stadig begrænset i mange regioner.
Salget af UHD Blu-ray-skiver forventes at stige 8x i år i forhold til 2016, ifølge tal, som FlatpanelsDK fik forelagt af Telly Kim, Executive Director, New Technology Marketing hos Warner Bros, samt talsperson for BDA. Der blev sidste år solgt 20 mio. skiver.
Herudover forventes salget af UHD-afspillere at stige 133% i år. Adskillige store producenter er ombord, herunder LG, Microsoft, Oppo, Panasonic, Philips, Samsung og Sony. Over 300.000 afspillere blev solgt sidste år.
De kommende 4 måneder bliver ekstraordinært travle. I de første 8 måneder af 2017 har Hollywood frigivet ca. 150 UHD-skiver. Yderligere 150 skiver skal udgives før udgangen af 2017. Der er flere store titler i puljen, lover BDA.

Alle store Hollywood-studier
Disney sluttede sig for nylig til bevægelsen, hvilket betyder, at samtlige store Hollywood-studier nu støtter op om UHD Blu-ray-formatet.
- “Ultra HD Blu-ray, both hardware and software, is experiencing strong double and triple digit growth,” sagde BDA. “All major Hollywood studios, and many local studios, are now publishing content on Ultra HD Blu-ray.”
Markedet for streaming vokser naturligvis også. Amazon, Google, Microsoft, Netflix, Vudu og andre tilbyder – primært i USA – alle film i 4K HDR. BDA ser det som en positiv udvikling og argumenterer, at ”sameksistent vil forblive kritisk” i takt med, at markedet udvikler sig. Flere distributionskanaler vil blot give Hollywood incitament til at frigive mere indhold i den højest mulige kvalitet.
Der er dog stadig barrierer, som skal overvindes for at gøre 4K HDR bredt tilgængeligt på markedet. Mens “kendskabet til 4K er relativt højt, er kendskabet til HDR stadig lavt”, sagde BDA – særligt i det sydlige Europa. Derfor vil foreningen søsætte flere initiativer, herunder en pulje videoer, om bl.a. HDR og større farverum, med henblik på at uddanne forbrugerne i butikker og online. Forvent at se disse videoer online i nærmeste fremtid.