Der købes færre tv-skærme end sidste år, men til gengæld køber danskerne i stigende grad større og dyrere skærme. Ultra HD udgør nu over halvdelen af markedet og OLED har bidt sig fast i toppen.
Nedgang for TV under 40”
Salget af tv-skærme i Danmark har igennem flere år været stabilt. Sidste år blev det holdt oppe af bl.a. YouSees lukning af det analoge signal. I år ligger styksalget dog ca. 35% lavere end niveauet sidste år – eller 26% målt i omsætning.
Nedgangen i salget ”er primært sket inden for de mindre skærmstørrelser, dvs. under 40 tommer”, viser branchetal fra GfK, som blev præsenteret på IFA-messen. Disse små skærme udgør cirka 30% af markedet.
Branchen oplever derimod stigende efterspørgsel på store t-vskærme med seneste teknologi såsom 4K Ultra HD-opløsning og OLED-skærmteknologi.
- ”I årets syv første måneder udgjorde 4K-skærme 56 pct. af det hjemlige salg målt i styk. Det er en fremgang på 22 procentpoint i forhold til 2016 og tre gange andelen i 2015. Målt i kroner og øre fylder 4K-skærmene endnu mere, idet de udgør ikke mindre end 78 pct. af det samlede marked for fladskærme herhjemme,” lyder det.

OLED-segment vokser
LCD udgør stadig 98% af tv-salget i Danmark, men OLED-segmentet æder sig ind fra toppen. Salget af OLED-tv ligger foreløbigt 200% over niveauet fra 2016 på trods af de stadig relativt høje priser. Det er LG, som er ledende indenfor OLED.
- ”OLED-skærmene har i dag en markedsandel på ca. syv pct. af omsætningen herhjemme, men vi forventer, at vi når op på omkring ti pct. i fjerde kvartal i år. LGs primære marked er premium-segmentet; det er det eneste segment, der i øjeblikket vokser på det nordiske marked,” siger Erik Åhsgren, LGs nordiske markedschef.
Fordelingen imellem tommeformater, blev ikke oplyst ikke i denne omgang, men FlatpanelsDK har ved tidligere lejlighed fået oplyst, at 65 tommer segmentet er begyndt at røre på sig. GfK-tallene peger da også på, at 55” og derover nu står for knap 30% af markedet målt i antal og over halvdelen af markedet målt i omsætning.
Branchen peger på, at Black Friday d. 24. november muligvis kan rykke på totalsalget for 2017, så det kommer til at ligge tættere på 2016.