Netflix har – i USA – haft eksklusivitet på nye film fra Disney og Pixar, men den aftale ophører i 2019. Disney vil lancere egen streamingtjeneste, som skal tilbyde hele kataloget. Den lanceres først i USA og senere globalt.
Streamingtjeneste fra Disney
Disney og Netflix underskrev i 2012 en historisk aftale om at gøre Netflix til eksklusiv partner. Aftalen trådte i kraft i september 2016, hvor Netflix i USA kunne begynde at tilbyde film fra Disney, Pixar, Marvel og Lucasfilm. Mindre end 1 år efter har Disney dog valgt at afslutte samarbejdet.
Nyheden blev annonceret da selskabet fremlagde regnskab. Netflix bekræfter, at de vil fjerne samtlige Disney og Pixar-film fra det amerikanske katalog i 2019. Tv-serier fra Marvel vil fortsat være tilgængelige på Netflix.
Disney vil i stedet lancere egen streamingtjeneste i 2019. Først i USA og derefter globalt. Bob Iger, direktør, sagde, at tjenesten vil tilbyde samtlige film, herunder kommende titler som ‘Toy Story 4’, ‘Frozen 2’ og ‘The Lion King’.
Der skal foretages ”betydelige investeringer” med mål om at tilbyde eksklusive film og tv-serier på platformen.

Investerer milliarder i teknisk platform
Herudover vil Disney, der ejer EPSN, lancere en rendyrket sportstjeneste i USA under ESPN-fanen. Streamingtjenesten vil tilbyde sport fra ligaer såsom MLB, NHL, MLS og Grand Slam.
For at realisere de nye tjenester har Disney investeret yderligere $1.58 mia. dollars i selskabet BAM Tech, der har bygget en teknisk streamingplatform. Investeringen giver Disney en majoritetsandel efter de i 2016 købte en andel på 33%.
- "This represents a big strategic shift for the company," lød det fra Bob Iger overfor CNBC.
Satsningen repræsenterer en ny strategisk retning for Disney. Ved at skære mellemmanden væk, vil Disney fremover skulle konkurrere direkte med bl.a. sin forhenværende partner Netflix.
- “This acquisition and the launch of our direct-to-consumer services mark an entirely new growth strategy for the Company, one that takes advantage of the incredible opportunity that changing technology provides us to leverage the strength of our great brands.” tilføjede han.
- Kilde: CNBC, Disney