Der blev sidste år solgt 540.000 tv-skærme i Danmark. Særligt 4K Ultra HD tog fart, mens pilen pegede nedad for buede skærme. OLED vokser støt med udgangspunkt i premium-segmentet.
Fladt tv-salg i Danmark
Den danske detailhandel sælger flere skærme end for nogle år siden, men salget når stadig ikke niveauet under finanskrisen, hvor det gik vildt for sig.
Tallene for 2016 er optalt af GfK, som oplyser, at der i 2016 blev solgt 540.000 tv-skærme i Danmark. I 2015 nåede salget 539.000 styk, så udviklingen er med andre ord flad.
4K er slået igennem, buede TV går tilbage
Dykker man ned i tallene, så afslører de, at 4K Ultra HD slog igennem på massemarkedet i 2016. Cirka 35% af de solgte tv-skærme i Danmark i 2016 havde 4K-opløsning. Andelen er endnu større, hvis man måler på omsætningskroner.
Og herfra ser det ud til at gå stærkt. Allerede i 1. kvartal 2017 var andelen af 4K nemlig oppe på 55%, målt i styk.
Anderledes går det for buede skærme. I 2016 stod buede TV for 3% af det samlede tv-salg. Det kan sammenlignes med 5% i 1. halvår 2015 og 4% i hele året 2015. Andelen er med andre ord faldende.
Branchens tv-producenter, med undtagelse af Samsung, erklærede da også buede skærme for et flop allerede sidste år.

OLED har lille, men voksende andel
Måske overraskende har OLED-tv endnu mindre andel af salget. I 2016 blev der solgt 5.700 OLED-tv i Danmark, hvilket svarer til lidt over 1%, målt i styk.
Det hører dog med til historien, at OLED har fået fat i premium-segmentet, hvor indtjeningen ligger. Målt på værdi udgør OLED således allerede 50% i segmenterne 55 og 65”.
I 2017 forventes salget af OLED-tv i Danmark at stige til 21.000 styk i takt med at flere producenter lancerer produkter baseret på den nye teknologi.
- Kilde: GfK