Der blev sidste år solgt knap 5.700 OLED-tv i Danmark. Den danske branche forventer, at det tal stiger til ca. 21.000 i 2017, hvor adskillige producenter lancerer OLED-tv.
Fart under OLED-tv
I 2016 blev der solgt 5.965 OLED-tv, heraf 1.236 tv på 65” eller derover. Det viser tal fra analysefirmaet GfK, som TP Vision (Philips) har delt.
Prognosen peger på, at salget stiger næsten fire gange til ca. 21.000 i år. Det vil i så fald betyde, at hhv. 13% af 55” og 16% af alle 65” tv-skærme vil være baseret på OLED-teknologi, målt i antal.
- ”Salget af OLED-TV vil i antal næsten blive firedoblet på ét år: Fra 5.700 TV i 2016 til et forventet tal på 21.000 i år. Vi har en forventning om, at denne udvikling fortsætter i Danmark som i resten af Norden, der er i front i forhold til resten af verden,” siger Henrik Kyhl, nordisk direktør for TP Vision.
Har erobret high-end segment
Den nye skærmteknologi har stærkt momentum og i 2017 melder adskillige nye producenter sig også på banen. LG, Philips, Panasonic, Sony, Loewe, Bang & Olufsen og andre vil alle lancere OLED-tv i år. Flere producenter vil tilbyde mere end 1 model.
Kigger man på værdi, altså kroner og ører, udgør OLED allerede halvdelen af markedet i 55 og 65” segmenterne. Med andre ord har OLED godt fat i high-end-segmentet.

- ”55 og 65” er dér, hvor der er størst vækst – og i disse størrelser er OLED-TV de mest solgte og udgør halvdelen af markedet, hvis vi ser på værdi,” tilføjer Henrik Kyhl.
Der blev i 2016 solgt ca. 540.000 tv-skærme i Danmark mod ca. 539.000 i 2015.
Du kan læse mere om de nye OLED-tv fra de forskellige producenter i vores OLED-sektion.