Facebook vil gerne spille en større rolle indenfor tv, så de planlægger at lancere en app på enheder såsom Apple TV og Samsung Smart TV. App’en giver adgang til kataloget af videoer på husets største skærm.
Facebook på tv-skærmen
Facebook bekræftede rygterne på Code Media-konferencen. App’en vil ikke indeholde den klassiske væg med nyheder, men i stedet give brugeren adgang til det store katalog af videoer på platformen.
Tænk på det som en form for YouTube, men bygget på Facebooks platform. Du kan gemme videoer på f.eks. din smartphone og se dem senere på tv-skærmen. Du kan også bare nøjes med at udforske kataloget af videoer og få anbefalinger baseret på hvad du hidtil har set.
- "With the app, you can watch videos shared by friends or Pages you follow, top live videos from around the world, and recommended videos based on your interests. You can also catch up on videos you’ve saved to watch later, as well as revisit videos you’ve watched, shared or uploaded," skriver selskabet.

App’en bliver tilgængelig indenfor få uger på Apple TV, Amazon FireTV og Samsung Smart TV. Flere platforme følger senere, lyder det.
I starten af 2016, annoncerede Facebook, at brugere ser mere end 100 millioner timers video på platformen hver dag. Selskabet forhandler også med indholdsudbydere med henblik på at tilbyde originale - og længere - videoproduktioner på platformen.
App’en kan hjælpe Facebook med at opbygge en tilstedeværelse i tv-branchen og potentielt give selskabet en ny indtjeningskilde igennem video-reklamer. Til at starte med vil app’en imidlertid ikke indeholde reklamer, siger de.
App’en bliver gratis og lanceres indenfor få uger.
- Kilde: Facebook via Recode