Den største amerikanske tv-producent, Vizio, indsamlede seer-data på over 11 millioner Smart TV uden brugernes tilladelse. En bøde og et forlig med amerikanske FTC sætter en stopper for den praksis og kan danne præcedens.
Sporing af seer-mønstre
Vizio, den største tv-producent i USA, begyndte for år tilbage at indsamle seer-data på Smart TV. Ved at bruge billedgenkendelses-software, kunne de registrere programmet på skærmen, uanset om du modtog signal via streaming, kanaler, USB, hjemmenetværk eller femte.
"Vizio failed to inform consumers that the settings also enabled the collection of consumers’ viewing data"
Metoden blev kortlagt, da Vizio blev børsnoteret i august 2015. Den indsamlede data blev ifølge anklager krydsparret med information om køn, alder, indkomst, status, husværdi og andre parametre med henblik på at målrette reklamer.
Vizio har nu indgået forlig efter et sagsanlæg fra FTC (Federal Trade Commission) i USA. De står til at skulle betale $2,2 mio. og skal fremover ændre praksis. Al data indsamlet før 1. marts 2016 skal desuden slettes. I praksis handler det om Smart TV fra før Vizio gik sammen med Google om at lave "Chromecast TV".
- ”According to the complaint, VIZIO touted its “Smart Interactivity” feature that “enables program offers and suggestions” but failed to inform consumers that the settings also enabled the collection of consumers’ viewing data. The complaint alleges that VIZIO’s data tracking—which occurred without viewers’ informed consent—was unfair and deceptive, in violation of the FTC Act and New Jersey consumer protection laws,” lyder det fra FTC.
Vizio bestrider, at data blev parret og siger, at det data var anonymiseret. De anerkender dog dommen.
- “VIZIO is pleased to reach this resolution with the FTC and the New Jersey Division of Consumer Affairs. Going forward, this resolution sets a new standard for best industry privacy practices for the collection and analysis of data collected from today’s internet-connected televisions and other home devices,” sagde Jerry Huang, VIZIO General Counsel. “The ACR program never paired viewing data with personally identifiable information such as name or contact information, and the Commission did not allege or contend otherwise. Instead, as the Complaint notes, the practices challenged by the government related only to the use of viewing data in the ‘aggregate’ to create summary reports measuring viewing audiences or behaviors.”

Kan ændre branche-praksis
Retssagen betyder, at Vizio må ændre praksis, men dog ikke helt ophøre med at indsamle data. I fremtiden skal metoden imidlertid tydeliggøres og godkendes af brugeren.
- “Today, the FTC has made clear that all smart TV makers should get people’s consent before collecting and sharing television viewing information and VIZIO now is leading the way,” lød det fra Vizio.
Sagen betyder, at andre producenter af Smart TV må rette ind i USA med mindre de vil have FTC på nakken. Retssagen kan således skabe præcedens og hjælpe med at gøre det tydeligt overfor brugeren, hvilken data, der indsamles såfremt indsamling godkendes af brugeren i første omgang. Der lægges op til, at det fremover bliver tilvalg fremfor fravalg.
Smart TV i Danmark indsamler også data og seer-vaner, men der er ikke klarhed over præcis, hvad der indsamles. HbbTV, som benyttes af DR, har før været i skudlinjen bl.a. fordi det indsamler data uanset om du bruger det eller ej. Denne dataindsamlet kan ikke deaktiveres af brugeren.
- Kilde: FTC, Vizio