IMAX har hentet knap 350 mio. kroner i investeringer for at skabe”virtual reality centre”, som forlængelse af nuværende biografer. Pengene skal desuden bruges til at skabe indhold i samarbejde med Hollywood og andre.
IMAX-centre verden over
Nordisk Film eksperimenterede tidligere på året med en virtual reality-biograf og IMAX ser ligeledes potentiale i den nye teknologi. Så stort potentiale, at de er klar til at investere millioner.
Selskabet har oprettet en virtual reality-fond, som er blevet tilført $50 millioner dollars. Foruden IMAX har Acer, China Media Capital og andre investeret. Acer er involveret i det ”Starbreeze” VR-headset, som IMAX benytter.
Der er allerede opsat ”IMAX VR-centre” i Los Angeles, USA og Manchester, England. Der skal opsættes yderligere testcentre i Europa, Kina, Japan, USA og Mellemøsten. Såfremt disse testcentre viser sig at være en succes, vil selskabet fortsætte udrulningen verden over, lyder det.

Unikt VR-indhold til biografer
Investeringen skal desuden bruges til at skabe ”minimum” 25 VR-oplevelser, som kan vises i biograferne, over de næste tre år. Til opgaven har man allieret sig med bl.a. Hollywood-studier og spilstudier.
Læs også: København får første nordiske IMAX-biograf
Sammen med Google bygger IMAX særlige VR-kameraer, som skal bruges til optagelserne.
- "We will be leveraging our collective relationships with world-class filmmakers and content creators to fund VR experiences that excite and attract a larger user base to capitalize on opportunities across all VR platforms including IMAX VR," sagde IMAX CEO Richard L. Gelfond.
Der lægges op til, at disse VR-oplevelser vil kunne opleves på andre platforme, men man må formode, at IMAX giver dem premiere i biograferne før de kommer til ud til hjemmebrug.
Der er imidlertid ikke tale om VR-oplevelser i samme længde som spillefilm, men i stedet 10-15 minutter videoer, som typisk vil koste $7-10 dollars at prøve. Det skal komplementere film i IMAX-biograferne, som selskabet altså fortsat ser en stor fremtid for.